Mobiele activatie staat pas in de kinderschoenen.
Nederlanders stappen massaal over op smartphone en tablets. Ruim 51% van de Nederlanders heeft een smartphone en in 33% van de huishoudens is een tablet.
Dat het bezit van smartphones en tablet snel toeneemt, wil echter niet zeggen dat het publiek ook daadwerkelijk gebruikt maakt van de nieuwe mogelijkheden, zo blijkt uit onderzoek van activatiebureau Activate&co in samenwerking met Trendbox, uitgevoerd onder vijfhonderd consumenten van zestien jaar en ouder.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAls platform voor activatie zit mobiel pas in de introductiefase, constateren de onderzoekers op basis van reacties van vijfhonderd consumenten van zestienjaar en ouder. Weliswaar installeren Nederlanders massaal apps op hun smartphone of tablet, maar voor het merendeel zijn het apps voor het lezen van nieuwsmedia, onderhouden van sociale contacten en spelen van mobiele games. Ook vervoer apps zoals van NS, KLM, Yellowbric scoren op de smartphones.
Van het ruime aanbod commerciële apps is het aantal apps dat doordringt tot smartphone en tablet echter uitermate gering. Iets wat ook al blijkt uit een bericht dat eerder op deze site is geplaatst. De supermarkten, met Albert Heijn (Appie) voorop, slagen er nog het best in om een plek te veroveren (23%). De apps van andere retailers (11%) en merken (4%) komen slechts sporadisch voor. ‘Het blijkt dus niet zo makkelijk te zijn om als commerciële partij een app plekje te veroveren op smartphone of tablet van de consument.'
Opvallend is ook de geringe bekendheid en het lage gebruik van qr-scanners. In winkels, folders en advertenties worden deze volop ingezet. De helft van de consumenten kent de betekenis van de qr-code waarbij mannen beter scoren dan vrouwen. Eén op de vier consumenten heeft een qr- reader app gedownload en 42% gebruikt deze frequent. Mooie successen maar omgerekend naar de totale bevolking houdt dit in dat slechts 10% met enige regelmaat qr-codes leest.
Zo’n 10% van de consumenten gebruik zijn mobiel nu al regelmatig tijdens het winkelen, vooral om daarmee prijzen te vergelijken en winkels/producten te vinden. Een klein deel van de smartphone bezitters doet al aankopen via zijn mobiel. Wel verwachten de onderzoekers sterke groei. Deze verwachting is onder meer gebaseerd op het gegeven dat een meerderheid van de respondenten het eens is met de stelling dat activering en reclame via de mobiel nog in de kinderschoenen staat en dat er nog veel staat te gebeuren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid