Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobiele activatie staat pas in de kinderschoenen.

Consumenten maken nog maar mondjesmaat gebruik van apps van commerciële partijen. Ook het gebruik van qr-scanners is gering.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlanders stappen massaal over op smartphone en tablets. Ruim 51% van de Nederlanders heeft een smartphone en in 33% van de huishoudens is een tablet.

related partner content for mobile comes here

Dat het bezit van smartphones en tablet snel toeneemt, wil echter niet zeggen dat het publiek ook daadwerkelijk gebruikt maakt van de nieuwe mogelijkheden, zo blijkt uit onderzoek van activatiebureau Activate&co in samenwerking met Trendbox, uitgevoerd onder vijfhonderd consumenten van zestien jaar en ouder.

Als platform voor activatie zit mobiel pas in de introductiefase, constateren de onderzoekers op basis van reacties van vijfhonderd consumenten van zestienjaar en ouder. Weliswaar installeren Nederlanders massaal apps op hun smartphone of tablet, maar voor het merendeel zijn het apps voor het lezen van nieuwsmedia, onderhouden van sociale contacten en spelen van mobiele games. Ook vervoer apps zoals van NS, KLM, Yellowbric scoren op de smartphones.

Van het ruime aanbod commerciële apps is het aantal apps dat doordringt tot smartphone en tablet echter uitermate gering. Iets wat ook al blijkt uit een dat eerder op deze site is geplaatst. De supermarkten, met Albert Heijn (Appie) voorop, slagen er nog het best in om een plek te veroveren (23%). De apps van andere retailers (11%) en merken (4%) komen slechts sporadisch voor. ‘Het blijkt dus niet zo makkelijk te zijn om als commerciële partij een app plekje te veroveren op smartphone of tablet van de consument.'

Opvallend is ook de geringe bekendheid en het lage gebruik van qr-scanners. In winkels, folders en advertenties worden deze volop ingezet. De helft van de consumenten kent de betekenis van de qr-code waarbij mannen beter scoren dan vrouwen. Eén op de vier consumenten heeft een qr- reader app gedownload en 42% gebruikt deze frequent. Mooie successen maar omgerekend naar de totale bevolking houdt dit in dat slechts 10% met enige regelmaat qr-codes leest.

Zo’n 10% van de consumenten gebruik zijn mobiel nu al regelmatig tijdens het winkelen, vooral om daarmee prijzen te vergelijken en winkels/producten te vinden. Een klein deel van de smartphone bezitters doet al aankopen via zijn mobiel. Wel verwachten de onderzoekers sterke groei. Deze verwachting is onder meer gebaseerd op het gegeven dat een meerderheid van de respondenten het eens is met de stelling dat activering en reclame via de mobiel nog in de kinderschoenen staat en dat er nog veel staat te gebeuren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in