Microsoft komt met social-search


Volgens Justin Osmer, senior productmanager bij MSN, kunnen ‘mainstream’ zoekmachines de helft van de zoekopdrachten niet succesvol verwerken. Het is volgens hem dan ook tijd voor social search. Microsoft hoopt met de nieuwe tool natuurlijk meerwaarde te creëren ten opzichte van zoekconcurrenten Yahoo! en Google. Op dit moment verliest de zoekmachine van Microsoft echter marktaandeel.
Microsoft is op dit moment in onderhandeling (het is niet duidelijk of het om kopen of samenwerking gaat) met Eurekster.com, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het zoek op social networks. De zoekmachine combineert mainstream zoeklogaritmes (middels een samenwerkingsverband met Yahoo!) met informatie van socialnetworking websites.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEurekster heeft twee patenten in handen. Zes anderen zijn aangevraagd, waaronder een patent op de manier hoe een zoekmachine kan leren van zoekgedrag en een patent op een oplossing om zoekende internetters samen te laten werken, om op die manier relevantere resultatren te krijgen.
Adverteerders kunnen in ieder geval verwachten dat ze meer moeten gaan betalen voor gesponsorde zoekresultaten op basis van van social search.
Bradley Horowitz, vice-president ‘advanced products’ bij Yahoo, zegt dat social search nu eenmaal meer omzetpotentieel heeft, omdat mensen deze speciale zoekopdrachten met name zullen gebruiken voor e-commerce transacties.
bron: Businessweek online
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid