Merk online


Het Cyberbranding 2000 onderzoek van BrandForward levert interessante uitkomsten op, zowel wat betreft internetmerken als aangaande 'bricks & mortar brands'. Eén ding is overduidelijk: de merknaam doet het 'm, ook voor online merken. De meeste online aankopen komen voort uit rechtstreeks intypen van de naam van het merk. Verder valt op dat de onderzoekers enerzijds aanraden om bricks & mortar brands ook in cyberspace te laten figureren, terwijl ze anderzijds waarschuwen dat merken met alleen maar een internetidentiteit zelden voldoende merkbekendheid weten op te bouwen. Wat betreft de verschillen in gevoelswaarde voor de consument: een cyberbrand wordt over het algemeen gezien als innovatiever en minder saai dan een traditioneel merk, maar ook als minder vriendelijk en minder betrouwbaar. Zoals te verwachten valt, blijken de online merken op veel punten in het voordeel: lagere kosten, meer informatiecapaciteit en vooral interactiviteit. Toch hebben de traditionele merken zeker niet afgedaan, al was het alleen maar omdat je ze direct vanuit de winkel mee naar huis kunt nemen. Ze missen bovendien de irritante bijverschijnselen van het internet, zoals pop ups en interstitials. Conclusie: het combineren van de sterke punten van gewone en die van online marketing ligt voor de hand.
Bron: Admap, oktober 2001 (43000) 4 pgs
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid