De effectiefste e-marketingmethode
Diplom-Ingenieur Andreas Winkler (adviesbureau Adenion) constateert dat de minst effectieve e-marketingmethode het meest wordt ingezet (namelijk reclamebanners) en de meest effectieve het minst – affiliate-marketing (wellicht het best te vertalen als ‘filiaalmarketing’). Bij affiliate-marketing, ‘uitgevonden’ door Amazon.com, wordt er een virtueel netwerk van ‘filialen’ (andere websites) opgebouwd die elkaars producten en diensten promoten, aanbieden en verkopen. De partnersites zijn dus rechtstreeks in je marketing- en verkoopproces verwikkeld. Binnen dit concept zijn talloze varianten mogelijk, al naar gelang de specifieke afspraken die affiliate-partners maken. De wederzijdse vergoedingen zijn wel altijd gebaseerd op concrete, meetbare resultaten. Veelvoorkomende regelingen zijn pay-per-click, pay-per-lead en pay-per-sale. Het grappige is dat affiliate-marketing geen revolutionair concept is maar een klassieke manier van samenwerken die zo oud is als de weg naar Rome. Affiliate-websites zijn niet meer dan internetvarianten op de bekende detailhandelszaak of speciaalzaak in de fysieke wereld.
Bron: direkt marketing, 2001-9, 5 pgs
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid