Merk mag niet worden overgelaten aan de consument
Dit blijkt uit een onderzoek van het Vlerick Brand Management Centre onder ruim honderd Belgische merkexperts, naar aanleiding van zijn vijfjarige bestaan.
Volgens 71 procent van de ondervraagden is een merk zeer rekbaar en kan het makkelijk onder verschillende gedaantes op de markt komen, zolang de essentie maar herkenbaar blijft.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDrie op de vier experts vinden dat het merk voor een bedrijf de belangrijkste tool is. Volgens de meeste respondenten zijn bedrijven zich steeds meer bewust van de impact van het merk op de arbeidsmarkt. Maar een even grote meerderheid vindt dat bedrijven het belang van internal branding, een sterke merkbeleving in het bedrijf, nog onderschatten.
Lokale merken worden in de naaste toekomst sterker en globale merken verliezen aan kracht. Dat denkt ruim tweederde van de ondervraagden.
Slechts 23 procent gelooft nog in het succes van leeftijdsmerken zoals jongeren- of seniorenmerken.
Merkinnovaties worden door 54 procent van de experts beschouwd als de belangrijkste driver van merktrouw. Sterke merken staan of vallen bij hun innovatiekracht. Toch meent 67 procent van de ondervraagden dat de innovatievoorsprong ten opzichte van private labels kleiner wordt.
Dat is ook de reden waarom design in de toekomst belangrijker wordt om zich te onderscheiden van andere merken. Pure product- en technologische innovaties zullen niet meer volstaan, denk de Belgen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid