Lips wint kort geding om reclame 'slagmethode'
De rechter in Zutphen bepaalde dat M&C een rectificatie op zijn website moet zetten en zich voortaan dient te onthouden van de misleidende reclame.
In diverse tv-programma’s is de afgelopen maanden aandacht besteed aan de slagmethode: een inbrekerstruc om cilindersloten te openen. De fabrikant uit Wehl had baat bij deze publiciteit, omdat hij de oplossing had: sloten die daar bestand tegen zijn.
Op zich mag het bedrijf dat wel zeggen in zijn reclame-uitingen, maar de suggestie dat de sloten om die reden veiliger zijn, gaat de rechter een brug te ver. De bewuste inbraakmethode is namelijk dermate professioneel, dat die weinig wordt toegepast. Het is daarom niet echt een actueel en dreigend beveiligingsgevaar, zo neemt de rechter aan.
De rechter neemt het het bedrijf kwalijk, dat het de media-aandacht voor de slagmethode zelf heeft aangewakkerd en daarmee angstgevoelens heeft gecreëerd, of daar ten minste toe heeft bijgedragen.
Als er na negen dagen geen rectificatie op de website staat, riskeert M & C een dwangsom van 5000 euro per dag, met een maximum van een half miljoen (Bron: JPZ).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid