'Jongens gevoeliger voor snoepreclame'
Anschutz onderzocht onder meer of jonge kinderen van 8 tot 12 jaar tijdens het zien van voedselreclames meer gingen snacken. Ze zegt daarover: ‘Ze zijn impulsiever dan meisjes, hebben minder zelfcontrole. Meisjes zijn vaak op heel jonge leeftijd al met lijnen bezig en weten dat het niet goed is om snacks te eten als je niet dik wilt worden. Reclames zijn ook vaak gericht op jongens: mannelijke acteurs, mannenstem als voice over.‘
Anschutz wilde onderzoeken welke factoren het lichaamsbeeld en het eetgedrag van kinderen beïnvloeden. Moeders en televisie hebben volgens haar de grootste invloed. Kinderen van moeders die veel bezig zijn met hun gewicht, zijn geneigd dat lijngedrag over te nemen. Wanneer moeders hun kinderen actief aanmoedigen om meer op hun gewicht te letten - bijvoorbeeld door minder te snoepen - dan gaan de kinderen niet alleen meer lijnen, maar worden ze ook ontevredener over hun lichaam.
Volgens Anschütz komt dat waarschijnlijk doordat de moeder als rolmodel functioneert en het kind het idee geeft dat hij of zij dunner moet zijn dan het is. Dat geldt zowel voor jongens als voor meisjes, maar sterker voor oudere kinderen (9 tot 10 jaar) dan voor jongere (7 tot 8 jaar).
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe klinisch psycholoog ontdekte ook dat kinderen met een moeder die hen actief aanmoedigt op hun gewicht te letten, juist meer aten wanneer ze voedselreclames zagen. Dat gebeurde vooral wanneer het ging om light-producten. Kinderen die niet aangemoedigd werden tot matigen, aten juist minder na het zien van de reclames. Anschutz: ‘Te zeer de nadruk leggen op minder snacken kan dus averechts werken. Verder kunnen reclames voor lightproducten juist het idee geven dat eten is toegestaan, omdat deze lightversies bijdragen aan een mager dieet, waardoor deze kinderen nog meer gaan snacken.'
Tv-programma's zijn een andere belangrijke beïnvloeder als het gaat om uiterlijk en gewicht. Hoe groot die invloed is hangt af van de doelgroep van het programma en de nadruk die programmamakers leggen op slank zijn. Slank is de norm in muziekclips en soaps. Juist jonge meisjes (7 tot 9 jaar) die veel kijken naar soaps en muziekprogramma's, vinden het belangrijk dat ze zelf ook dun zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid