Overslaan en naar de inhoud gaan

Iedereen reputatiemanager?

Rabobank benoemt een reputatiemanager van buiten het communicatievak. Is dat een goed idee?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reputatie, ofwel de totaalindruk, wordt bepaald door alles wat een organisatie doet en zegt en door haar context bovendien. In dat licht is het spannend nieuws dat Rabobank per 1 januari een nieuwe functie creëert. Pim Mol, tot voorkort directeur private banking, gaat zich als directeur corporate affairs bezighouden met ‘reputatiemanagement’, zo meldde het persbericht. In de pers werd hij gemakshalve ‘reputatiemanager’ gedoopt.

related partner content for mobile comes here

Zwaargewicht logisch

Al sinds de kredietcrisis in 2008 is bank bashing een nationale sport. Door diverse kwesties, met het afscheid van de wielerploeg en de Liborzaak als dieptepunten, kwam dit jaar ook het vertrouwen in Rabobank onder druk te staan. Logisch dat de coöperatieve bank nu een zwaargewicht inzet om het vertrouwen te herstellen bij klanten en andere stakeholders. Toch leidde de benoeming van Mol al tot gefronste wenkbrauwen onder communicatieprofessionals. Hoe kan iemand ‘van buiten het vak’ deze functie vervullen? Reputatie is het domein van communicatie! Blijf van ons speeltje af!

Uitstekende aanjager

Eén manager kan natuurlijk nooit de reputatie van Rabobank herstellen. Toch kan de nieuwe man juist vanuit zijn onafhankelijke rol, in samenwerking met de afdeling communicatie, een uitstekende aanjager zijn. Mol heeft zijn wortels in de lijn, is vertrouwd met de lokale banken en heeft als directeur private banking bewezen dat hij het klantbelang dient. Naast het directoraat Communicatie kan hij de verbinding leggen tussen de meest uiteenlopende belangen binnen en rond Rabobank. En dat is goed nieuws, ook voor communicatieprofessionals: reputatie is niet meer van de afdeling communicatie alleen.

Ouderwets

De bankensector zit in een transformatie die zijn gelijke niet kent. Vertrouwen is daarvoor onmisbaar. Wat dat betreft is het een onhandigheid dat de term ‘reputatiemanager’ werd gekoppeld aan de rol van de nieuwe directeur. Bij een bank in deze situatie moet iedereen reputatiemanager zijn. Gericht op het klantbelang, gewoon ouderwets op z’n Rabo’s.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in