Hunkemöller, Jumbo en Albert Heijn genomineerden (Re-)Connect Retail Award
De drie retailers verdienden de nominatie doordat ze 'uitzonderlijk goed weten aan te sluiten bij de wensen van de consument', aldus de organisatie. Runners-up Mexx, WE en Coop haalden het uiteindelijk net niet. De award wordt uitgereikt op basis van het onderzoek 'Trends in Retail', dat elk jaar wordt uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van Capgemini.
Dat de genomineerden zich alledrie in de fashion- of foodsector bevinden is geen toeval, meent de organisatie. Uit het Trends in Retail-onderzoek, dat dit jaar eind mei wordt gepubliceerd, blijkt dat deze sectoren door de bank genomen het beste gehoor gaven aan de wensen van de klant. Zo wisten zij het meeste profijt te halen uit de toegenomen consumentenbestedingen in 2006.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Albert Heijn
Binnen de sectoren zijn de verschillen echter groot. Zo deed Albert Heijn (AH) het op alle fronten erg goed. Het commitment van de klant nam toe; klanten kiezen vaker bewust voor AH en blijven het merk trouw. In de perceptie van de klant is AH namelijk innovatief en servicegericht, terwijl het winkelaanbod groot is en op het juiste moment de juiste acties worden ingezet. Het prijsniveau - eerder een heikel punt voor AH - is volgens de klant vergelijkbaar met dat van de concurrentie. Als gevolg van het toegenomen vertrouwen van de consument was AH in de tweede helft van vorig jaar verantwoordelijk voor 40 procent van de groei van de gehele foodretailsector.
Jumbo
Hoewel Jumbo, (nog) geen brede landelijke speler is, gooit de supermarkt bij de consument hoge ogen vanwege het verrassende aanbod en de grote diversiteit. Klanten winkelen graag bij Jumbo en treffen daar producten aan die ze niet eerder zagen. Jumbo is niet langer een pure prijsvechter, maar gaat nu, net als AH, voor commitment.
Hunkemöller
Hunkemöller onderdeel van Maxeda (HEMA, V&D, Bijenkorf), wist zich vooral op het gebied van attraction te onderscheiden. De doelgroep, vrouwen van boven de 13 jaar, blijken het nieuwe, hippere imago zeer te waarderen. Het assortiment werd groter, en de invloed van bekende ontwerpers als Marlies Dekkers heeft het modische aspect duidelijker benadrukt. Hunkemöller liet als gevolg van het succesvolle optreden qua omzet de grootste positieve deviatie zien van alle fashionretailers, in een segment dat toch al met kop en schouders boven de andere segmenten uit blijkt te steken.
Ook Mexx, WE en Coop, de runners-up, hebben een uitzonderlijke prestatie neergezet. Mexx is bezig met een flinke rebound. De jeans-markt, een sterk segment waarin het moeilijk is in positieve zin op te vallen, groeide met 14 procent. Mexx wist er bovenuit te springen; het is een attractief merk en klanten tonen de nodige commitment. Ook WE deed het goed. Het merk mat zich het afgelopen jaar een meer high fashion-imago aan en boorde zo met succes een nieuwe doelgroep aan. Coop, ten slotte, ontwikkelde zich het afgelopen jaar tot een serieuze, nationale foodretailer. De consument is zeer te spreken over de 'plezierige winkels en het ambachtelijke en vertrouwde imago. Ook de nieuwe formule supercoop viel in goede aarde.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid