Hoe WE Fashion de controle over product prestaties in eigen hand neemt
We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media. Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben, zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Het is cruciaal om de potentie van producten optimaal te benutten en controle te behouden, vooral wanneer de focus ligt op de meest winstgevende producten. Daarom ontwikkelden wij vanuit Maxlead het ‘Shopping Scoremodel’.
Samen met Channable organiseerden wij een exclusieve webinar. Hier zoomen we in op het succes van onze Google Ads voor WE Fashion waarmee we genomineerd zijn voor ‘Use Case of the Year’ met het ‘Shopping Scoremodel‘.
Hier kun je de webinar downloaden.
Segmenteren op basis van het ‘Shopping Scoremodel’
Het is een veelvoorkomend misverstand dat Google automatisch zal optimaliseren op basis van de meest waardevolle items. Google weet namelijk niet welke producten voor jouw bedrijf het meest waardevol zijn, alleen wat de verkoopprijs is. Bijvoorbeeld: terwijl jeans misschien een hogere prijs hebben, spelen andere factoren zoals de kans op retourzendingen, beschikbare maten, verkoopvolume en kortingen een rol bij de uiteindelijke winstgevendheid.
Product focus voor WE Fashion
Om dit aan te pakken, hebben Maxlead en WE Fashion een scoremodel ontwikkeld dat rekening houdt met andere factoren dan alleen de prijs. Het model houdt rekening met retourzendingen, beschikbare maten, afprijzingen, verkeersvolume en totale verkoopaantallen. Producten worden vervolgens ingedeeld in hoge, midden- en lage focusgroepen. Bijvoorbeeld: een duur item zoals jeans zal in eerste instantie een product met hoge focus zijn op basis van alleen zijn prijs. Maar wanneer andere factoren worden overwogen, kan het zijn dat deze eindigt in de midden focusgroep omdat deze bijvoorbeeld bovenmatig wordt geretourneerd.
Een langdurige winstgevendheid
Door middel van het scoremodel worden Google Shopping campagnes ingedeeld met drie campagnes per gender (mannen/vrouwen/kids) met hierin items welke alle op basis van de vijf factoren een hoge focus, midden focus of lage focus krijgen.
High-focus vs low-focus
De “High-focus” campagne zal een lager ROAS target meekrijgen, dan de “Low-focus”. Hiermee zorgen we ervoor dat het volume, de kosten en de conversies toenemen in de “High-focus” groep en er dus meer hoge winstgevendheid producten verkocht worden. De verdeling van de items is flexibel en wordt iedere dag geüpdatet. Zodra een bepaald item weer goed op voorraad is, de score aanpast en het item wellicht van een “Low-Focus” campagne naar een “High-Focus” campagne wordt verplaatst, omdat deze nu wel voldoende punten heeft.
Met deze opzet pakken we volledige controle over welke items er vaker of minder vaak getoond worden. Dit zorgt op de lange termijn voor extra winstgevendheid van de campagnes voor We Fashion.
Breng jouw Google-Ads ook naar een hoger level
Leer hoe we deze én nog twee andere uitdagingen samen met Channable hebben aangepakt voor WE Fashion in onderstaande webinar. Ontdek hoe automatisering je campagneprestaties kan versterken en ontvang bruikbare tips van experts uit de branche om je succes in digitale advertenties te vergroten.
Bekijk de webinar hier of neem contact op met onze specialisten.
We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media. Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben, zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid