Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe WE Fashion de controle over product prestaties in eigen hand neemt

Met de toenemende mate van automatisering van Google wordt het beheren van campagnes, met name shoppingcampagnes, een uitdaging.
Partner
Abovo Maxlead

We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media. Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben, zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

WE Fashion Flagshipstore Amsterdam Kalverstraat
WE Fashion Flagshipstore Amsterdam Kalverstraat
WE Fashion Flagshipstore Amsterdam Kalverstraat
WE Fashion Flagshipstore Amsterdam Kalverstraat

Het is cruciaal om de potentie van producten optimaal te benutten en controle te behouden, vooral wanneer de focus ligt op de meest winstgevende producten. Daarom ontwikkelden wij vanuit Maxlead het ‘Shopping Scoremodel’.

Samen met Channable organiseerden wij een exclusieve webinar. Hier zoomen we in op het succes van onze Google Ads voor WE Fashion waarmee we genomineerd zijn voor ‘Use Case of the Year’ met het ‘Shopping Scoremodel‘.


Hier kun je de webinar downloaden.

Segmenteren op basis van het ‘Shopping Scoremodel’

Het is een veelvoorkomend misverstand dat Google automatisch zal optimaliseren op basis van de meest waardevolle items. Google weet namelijk niet welke producten voor jouw bedrijf het meest waardevol zijn, alleen wat de verkoopprijs is. Bijvoorbeeld: terwijl jeans misschien een hogere prijs hebben, spelen andere factoren zoals de kans op retourzendingen, beschikbare maten, verkoopvolume en kortingen een rol bij de uiteindelijke winstgevendheid.

Product focus voor WE Fashion

Om dit aan te pakken, hebben Maxlead en WE Fashion een scoremodel ontwikkeld dat rekening houdt met andere factoren dan alleen de prijs. Het model houdt rekening met retourzendingen, beschikbare maten, afprijzingen, verkeersvolume en totale verkoopaantallen. Producten worden vervolgens ingedeeld in hoge, midden- en lage focusgroepen. Bijvoorbeeld: een duur item zoals jeans zal in eerste instantie een product met hoge focus zijn op basis van alleen zijn prijs. Maar wanneer andere factoren worden overwogen, kan het zijn dat deze eindigt in de midden focusgroep omdat deze bijvoorbeeld bovenmatig wordt geretourneerd.

Een langdurige winstgevendheid

Door middel van het scoremodel worden Google Shopping campagnes ingedeeld met drie campagnes per gender (mannen/vrouwen/kids) met hierin items welke alle op basis van de vijf factoren een hoge focus, midden focus of lage focus krijgen.

High-focus vs low-focus
De “High-focus” campagne zal een lager ROAS target meekrijgen, dan de “Low-focus”. Hiermee zorgen we ervoor dat het volume, de kosten en de conversies toenemen in de “High-focus” groep en er dus meer hoge winstgevendheid producten verkocht worden. De verdeling van de items is flexibel en wordt iedere dag geüpdatet. Zodra een bepaald item weer goed op voorraad is, de score aanpast en het item wellicht van een “Low-Focus” campagne naar een “High-Focus” campagne wordt verplaatst, omdat deze nu wel voldoende punten heeft.

Met deze opzet pakken we volledige controle over welke items er vaker of minder vaak getoond worden. Dit zorgt op de lange termijn voor extra winstgevendheid van de campagnes voor We Fashion.

Breng jouw Google-Ads ook naar een hoger level

Leer hoe we deze én nog twee andere uitdagingen samen met Channable hebben aangepakt voor WE Fashion in onderstaande webinar. Ontdek hoe automatisering je campagneprestaties kan versterken en ontvang bruikbare tips van experts uit de branche om je succes in digitale advertenties te vergroten.

Bekijk de webinar hier of neem contact op met onze specialisten.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Abovo Maxlead

We zijn eigenzinnig. Eigenzinnig in marketing en media. Van een full funnel, crossmediale marketingcampagne tot een nieuwe website, en van een verse huisstijl tot een complete omnichannel marketingstrategie; we kunnen het allemaal voor je maken. We zijn continu op zoek naar de meest effectieve marketing- en mediamix, in nauwe samenwerking met onze klanten. Omdat we alle disciplines onder één dak hebben, zijn de lijnen kort en kunnen we je optimaal bedienen. We kennen elke markt als onze broekzak.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in