'Hersenen verwerken printadvertenties beter dan tv-reclame'


'Het onderzoek wijst uit dat lezers blijkbaar een bepaalde binding hebben met hun favoriete tijdschrift. Die binding zorgt voor positieve gevoelens en ook ontvankelijkheid voor de advertenties die in het tijdschrift staan. Hierdoor staan hun hersenen meer open voor reclame-uitingen in een tijdschrift dan reclames op televisie', zegt Walter Limpens van Neurensics.
Het onderzoeksbureau maakt gebruik van neurowetenschappelijke technieken om de gedachten, motivaties en voorkeuren van consumenten in kaart te brengen. Voordeel van deze methodiek zou zijn dat hiermee niet alleen bewuste maar ook onbewuste gedachten zichtbaar worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe onbewuste hersenprocessen zijn in dit onderzoek gemeten met een fMRI scanner. Deze meet de bloedtoevoer en dus de activiteit van onze hersendelen. Onder de hersenscanner kregen respondenten tijdschriften en televisieprogramma’s te zien. Vervolgens werd er gekeken naar de reactie van de hersenen bij het zien van advertenties in de tijdschriften en het reclameblok tussen de televisieprogramma’s.
Uit de analyse van de hersendata bleek dat de hersenen de advertenties in een favoriet tijdschrift beter verwerkten dan de redactionele content in een tijdschrift. Bij het zien van een favoriet tv-programma, onderbroken door een reclameblok, was dit juist andersom: het tv-programma werd beter verwerkt dan het reclameblok. Deze resultaten tonen volgens Neurensics aan dat onze hersenen ontvankelijker zijn voor advertenties in tijdschriften dan voor reclamespots tussen televisieprogramma’s.
John Faasse van Uitbijter, adviseur bij het onderzoek: 'Het vermoeden bestond natuurlijk al langer. De techniek maakt het mogelijk om nu ook "mee te kijken" in het hoofd van de kijkers en de lezers. Wat dit onderzoek ondubbelzinnig aantoont is dat kijkers mentaal afhaken bij televisiereclame, terwijl tijdschriftadvertenties juist onlosmakelijk deel uitmaken van de "beleving" van het blad.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid