Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gratis kranten lager gewaardeerd dan betaalde kranten'

Interessant persbericht (pdf) in mijn inbox:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Interessant (pdf) in mijn inbox:

related partner content for mobile comes here

'Gratis kranten worden door Nederlanders minder positief gewaardeerd dan betaalde kranten. Waar betaalde landelijke kranten van hun lezers een gemiddeld rapportcijfer van 7,9 krijgen, wordt Dag door degenen die deze krant regelmatig lezen met een gemiddeld rapportcijfer van 5,9 gewaardeerd.'

Dit blijkt uit de binnenkort te verschijnen Dagblad Monitor 2007 van .

'Spits, Metro en De Pers worden door hun lezers met een 6,8, respectievelijk 6,9 en 7,0 gewaardeerd.'

Uit de Dagblad Monitor 2007 blijkt onder andere dat Metro de hoogste geholpen naamsbekendheid onder de gratis kranten heeft. Van alle ondervraagden zegt 96 procent Metro te kennen en kent 95 procent Spits. De nieuwere gratis kranten De Pers en Dag worden door respectievelijk 53 en 28 procent herkend.

Metro heeft naast de grootste naamsbekendheid ook het grootste bereik; 73 procent geeft aan de afgelopen 6 maanden Metro te hebben gelezen. Spits is door 70 procent gelezen, De Pers door 38 procent en Dag door 31 procent, blijkt uit het onderzoek.

'Gratis kranten worden minder positief gewaardeerd dan betaalde kranten. Waar betaalde landelijke kranten van hun lezers een gemiddeld rapportcijfer van 7,9 krijgen, worden De Pers, Metro en Spits met respectievelijk een 7,0, 6,9 en 6,8 gewaardeerd door degenen die deze kranten wekelijks of vaker lezen. Het laagst scoort Dag, die een gemiddeld rapportcijfer van 5,9 krijgt van degenen die deze krant wekelijks of vaker lezen.'

Welke landelijke kranten dan, denk ik. De Volkskrant is een ander type krant dan De Telegraaf? Vreemd dat ze in het onderzoek op een hoop worden gegooid?

De Pers niet zo oppervlakkig
'Opvallende verschillen tussen de gratis kranten worden zichtbaar wanneer imagokenmerken worden gemeten', aldus Newcom Research. 'Hier komt naar voren dat De Pers vaker betrouwbaar, van hoge kwaliteit en vernieuwend wordt genoemd dan de andere gratis kranten. Ook wordt De Pers minder vaak oppervlakkig genoemd dan de andere gratis kranten. Op de kenmerken actueel en vertrouwd scoren Metro en Spits hoger dan de nieuwe kranten Dag en De Pers.'

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders gratis kranten en betaalde kranten verschillend beoordelen. Bijna 70 geeft aan dat gratis kranten niets veranderen aan de waardering die men heeft voor betaalde kranten.

Op de stelling 'Gratis kranten zijn voor mij een volwaardige vervanger van betaalde kranten', antwoordt de meerderheid ontkennend; 48 procent is het hier (zeer) mee oneens, 20 procent neutraal en 28 procent is het er (zeer) mee eens. Verder geeft 45 procent van de Nederlanders aan gratis kranten niet te zullen missen wanneer ze zouden verdwijnen.

Mogelijke bedreiging?
Een mogelijke bedreiging voor de betaalde kranten ligt in de verspreiding van gratis kranten. 58 procent van de Nederlandse bevolking geeft aan het fijn te vinden als gratis kranten op meer plaatsen verkrijgbaar zouden zijn. Ook zou 56 procent in het geval van huis-aan-huis verspreiding een gratis abonnement overwegen. Over eventuele nieuwe gratis kranten zijn de meningen verdeeld; als er morgen een nieuwe gratis krant zou verschijnen zou 35 procent deze willen lezen. Aan de andere kant zegt 29 procent hier geen behoefte aan te hebben.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in