Globalisering is een mythe
Dat zou blijken uit recent onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Rugman en Hodgetts. Neem de automarkt. Van alle Amerikaanse auto’s wordt 85% gebouwd in Amerika. In Europa is dat percentage 93, in Japan 90. Hoezo globalisering?
De meeste activiteiten vinden nog steeds plaats binnen de grote economische blokken Europa, VS en Japan. Er is nauwelijks sprake van wereldwijde, homogene markten. Overheidsreguleringen en culturele verschillen staan in de weg.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaEn de multinationals dan? Die concurreren veelal in specifieke deelmarkten met regionale concurrenten. Enkele sectoren vormen de uitzondering die de regel bevestigen, denk aan consumentenelektronica. Philips heeft geleerd van het mislukken van de sterke, gedecentraliseerde landenfocus en heeft meer succes met een globale strategie. Voor de meeste sectoren, met name in de dienstensector, geldt dat een regionale, dus niet-globale ondernemingsstrategie veel meer kans op succes biedt. Unilever werkt na de merkensanering voornamelijk op regionale basis en datzelfde geldt voor aartsrivaal Procter & Gamble.
<#FONT SIZE=1>Bron: european management journal<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid