Overslaan en naar de inhoud gaan

Globalisering is een mythe

Het begrip globalisering rolt door de wereld als een vloedgolf. Die indruk wekken althans de media. Maar niets blijkt minder waar.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zou blijken uit recent onderzoek van de Amerikaanse wetenschappers Rugman en Hodgetts. Neem de automarkt. Van alle Amerikaanse auto’s wordt 85% gebouwd in Amerika. In Europa is dat percentage 93, in Japan 90. Hoezo globalisering?

related partner content for mobile comes here

De meeste activiteiten vinden nog steeds plaats binnen de grote economische blokken Europa, VS en Japan. Er is nauwelijks sprake van wereldwijde, homogene markten. Overheidsreguleringen en culturele verschillen staan in de weg.

En de multinationals dan? Die concurreren veelal in specifieke deelmarkten met regionale concurrenten. Enkele sectoren vormen de uitzondering die de regel bevestigen, denk aan consumentenelektronica. Philips heeft geleerd van het mislukken van de sterke, gedecentraliseerde landenfocus en heeft meer succes met een globale strategie. Voor de meeste sectoren, met name in de dienstensector, geldt dat een regionale, dus niet-globale ondernemingsstrategie veel meer kans op succes biedt. Unilever werkt na de merkensanering voornamelijk op regionale basis en datzelfde geldt voor aartsrivaal Procter & Gamble.

< SIZE=1>Bron: european management journal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in