Gezond, gezonder?


Al een paar maanden verschijnen de 'Gezond, gezonder' commercials en advertenties van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) in de media. En iedere keer als ik er een zie dan denk ik: "Dat klopt toch niet?".
Natuurlijk krijg je onverzadigde vetzuren binnen die het cholesterol verlagen. Maar je krijgt ook de slechte binnen die het cholesterol verhogen. Dus wat is nou gezonder? Een product met goede en slechte bestanddelen gebruiken of een product niet nemen? Ik weet het niet, want de voorlichting heeft het daar niet over.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat ik wel weet is dat er een code is voor de aanprijzing van gezondheidsproducten zoals voedingssupplementen, vitaminepreparaten enzovoort. De KOAG/KAG toetst verpakkingen, websites enzovoort om er maar voor te zorgen dat de consument niet misleid wordt. Zogeheten functionele producten als onder andere margarine waar vitaminen, mineralen of probiotica aan worden toegevoegd, vallen echter niet onder de KAG-code (CAG).
Het is dus heel ironisch dat allerlei soorten functionele producten ongelimiteerd gezondheid kunnen claimen, terwijl gezondheidsproducten aan allerlei regels moeten voldoen. Combineer dat met de schijnbare onafhankelijkheid van de stichting MVO - in het leven geroepen door onder andere de gezamenlijke margarinefabrikanten ? dan resteert de vraag of het MVO wel zo MVO is?
De campagne van het ? onafhankelijke ? MVO die consumenten probeert aan te zetten tot margarine gebruik, is een specifiek geval. In het algemeen ontstaat een eigenaardige situatie waar ik in ieder geval twee mogelijke uitkomsten voor zie:
1. Functionele producten gaan zich in de toekomst houden aan de Code aanprijzing voor Gezondheidsproducten of krijgen een eigen code.
2. Gezondheidsproducten gaan hun producten zodanig doorontwikkelen en aanpassen dat ze tot de categorie functionele producten gaan behoren en dus niet aan de richtlijnen hoeven te voldoen.
Gerelateerde artikelen:
Productintroducties in functional foods: een stappenplan
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid