Overslaan en naar de inhoud gaan

Gezond, gezonder?

Al een paar maanden verschijnen de 'Gezond, gezonder' commercials en advertenties van het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Al een paar maanden verschijnen de 'Gezond, gezonder' commercials en advertenties van het in de media. En iedere keer als ik er een zie dan denk ik: "Dat klopt toch niet?".

related partner content for mobile comes here

Natuurlijk krijg je onverzadigde vetzuren binnen die het cholesterol verlagen. Maar je krijgt ook de slechte binnen die het cholesterol verhogen. Dus wat is nou gezonder? Een product met goede en slechte bestanddelen gebruiken of een product niet nemen? Ik weet het niet, want de voorlichting heeft het daar niet over.

Wat ik wel weet is dat er een code is voor de aanprijzing van gezondheidsproducten zoals voedingssupplementen, vitaminepreparaten enzovoort. De toetst verpakkingen, websites enzovoort om er maar voor te zorgen dat de consument niet misleid wordt. Zogeheten functionele producten als onder andere margarine waar vitaminen, mineralen of probiotica aan worden toegevoegd, vallen echter niet onder de .

Het is dus heel ironisch dat allerlei soorten functionele producten ongelimiteerd gezondheid kunnen claimen, terwijl gezondheidsproducten aan allerlei regels moeten voldoen. Combineer dat met de schijnbare onafhankelijkheid van de stichting MVO - in het leven geroepen door onder andere de gezamenlijke margarinefabrikanten ? dan resteert de vraag of het MVO wel zo is?

De campagne van het ? onafhankelijke ? MVO die consumenten probeert aan te zetten tot margarine gebruik, is een specifiek geval. In het algemeen ontstaat een eigenaardige situatie waar ik in ieder geval twee mogelijke uitkomsten voor zie:
1. Functionele producten gaan zich in de toekomst houden aan de Code aanprijzing voor Gezondheidsproducten of krijgen een eigen code.
2. Gezondheidsproducten gaan hun producten zodanig doorontwikkelen en aanpassen dat ze tot de categorie functionele producten gaan behoren en dus niet aan de richtlijnen hoeven te voldoen.

Gerelateerde artikelen:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in