'Gemakkelijke klanten betalen de rekening bij communicatiebureaus'
De factuur van het communicatiebureau valt op de mat. Denkt u dat het bedrag overeenkomt met wat u in uw hoofd hebt? Er bestaan nogal wat misvattingen over de kostenberekening die (interactieve) communicatiebureaus hanteren.
Marketeers denken achteraf vaak dat ze te veel betaald hebben, bureaus vinden dat ze veel te weinig hebben gerekend. Hoe komt dat toch?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVolgens Peter van Haasteren van Maconomy valt of staat alles met communicatie.
Van Haasteren: 'Bij de klant bestaat vaak de perceptie dat er minder voor ze gewerkt is, terwijl dat meestal niet het geval is. Dit probleem verhelp je door basaal al je werkzaamheden en uren te administreren. Maar het vereist wel enige discipline. Zolang dit niet gebeurt, blijft er een discrepantie bestaan. De klant moet zien dat de feitelijke prestatie in lijn is met de gemaakte uren.
'Aan de andere kant kunnen klanten ook laks zijn, ze vragen bijvoorbeeld tussendoor niet naar de stand van zaken. Je onderscheidt je als bureau echter door die informatie wel te geven. Inzichtelijk maken geeft een beter klantcontact. Veel bureaus zijn bang om over de prijs te beginnen. Maar die angst neem je juist weg door alles inzichtelijk te maken.'
Bart Termorshuizen, directeur van interactief communicatiebureau QHN Interactive : 'Het creatieve proces is vaak onvoorspelbaar. Hoe lang duurt een conceptfase en hoeveel concepten zijn nodig om de klant enthousiast te maken?
'Ik ken een case waarbij meer dan 50 conceptvoorstellen werden gedaan. Kosten die een klant niet geheel gaat betalen. De kosten die te maken hebben met de uitwerking en productie zijn beter in de hand te houden. Maar ook hier kunnen veel meer slagen dan begroot tussen bureau en klant nodig zijn om tot een goed eindproduct te komen.
'Deze onvoorspelbaarheid zie je doorvertaald in de tariefstelling. Zeer kritische klanten zijn relatief goedkoop uit gezien de feitelijke hoeveelheid werk, gemakkelijkere klanten betalen de rekening. Houd in ieder geval de klant minder op afstand en betrek hem dichter in het proces. Hierdoor krijgt de klant beter zicht op wie er met hem bezig is en wat er allemaal moet gebeuren om iets voor elkaar te krijgen.'
(stukje uit de rubriek Negeren op Eigen Risico)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid