Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gemakkelijke klanten betalen de rekening bij communicatiebureaus'

Uit het Tijdschrift voor Marketing, in het februari-nummer:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De factuur van het communicatiebureau valt op de mat. Denkt u dat het bedrag overeenkomt met wat u in uw hoofd hebt? Er bestaan nogal wat misvattingen over de kostenberekening die (interactieve) communicatiebureaus hanteren.

related partner content for mobile comes here

Marketeers denken achteraf vaak dat ze te veel betaald hebben, bureaus vinden dat ze veel te weinig hebben gerekend. Hoe komt dat toch?

Volgens Peter van Haasteren van valt of staat alles met communicatie.

Van Haasteren: 'Bij de klant bestaat vaak de perceptie dat er minder voor ze gewerkt is, terwijl dat meestal niet het geval is. Dit probleem verhelp je door basaal al je werkzaamheden en uren te administreren. Maar het vereist wel enige discipline. Zolang dit niet gebeurt, blijft er een discrepantie bestaan. De klant moet zien dat de feitelijke prestatie in lijn is met de gemaakte uren.

'Aan de andere kant kunnen klanten ook laks zijn, ze vragen bijvoorbeeld tussendoor niet naar de stand van zaken. Je onderscheidt je als bureau echter door die informatie wel te geven. Inzichtelijk maken geeft een beter klantcontact. Veel bureaus zijn bang om over de prijs te beginnen. Maar die angst neem je juist weg door alles inzichtelijk te maken.'

Bart Termorshuizen, directeur van interactief communicatiebureau : 'Het creatieve proces is vaak onvoorspelbaar. Hoe lang duurt een conceptfase en hoeveel concepten zijn nodig om de klant enthousiast te maken?

'Ik ken een case waarbij meer dan 50 conceptvoorstellen werden gedaan. Kosten die een klant niet geheel gaat betalen. De kosten die te maken hebben met de uitwerking en productie zijn beter in de hand te houden. Maar ook hier kunnen veel meer slagen dan begroot tussen bureau en klant nodig zijn om tot een goed eindproduct te komen.

'Deze onvoorspelbaarheid zie je doorvertaald in de tariefstelling. Zeer kritische klanten zijn relatief goedkoop uit gezien de feitelijke hoeveelheid werk, gemakkelijkere klanten betalen de rekening. Houd in ieder geval de klant minder op afstand en betrek hem dichter in het proces. Hierdoor krijgt de klant beter zicht op wie er met hem bezig is en wat er allemaal moet gebeuren om iets voor elkaar te krijgen.'

(stukje uit de rubriek Negeren op Eigen Risico)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in