Overslaan en naar de inhoud gaan

Gebruik van andersmans merk als Adword: mag het dan toch?

Hot news over Adwords: vandaag besliste het Hof van Justitie van de EU in de zaak Google/Louis Vuitton en enkele andere partijen. De inzet:…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hot news over Adwords: vandaag het Hof van Justitie van de EU in de zaak Google/Louis Vuitton en enkele andere partijen. De inzet: mag je het merk van een ander als Adword gebruiken om jouw advertentie te laten verschijnen? Of kan de merkhouder dat verbieden?

related partner content for mobile comes here

LVMH trad op tegen adverteerders die haar dure merk als Adword gebruikten voor imitatieproducten. En er was een reisbureau dat de merknaam van een concurrent als Adword gebruikte. In beide gevallen was het Adword niet zichtbaar in de tekst maar werd de advertentie wel getoond bij een Google search op de merknaam. Merkinbreuk of niet?

Het resultaat van de beslissing van het Luxemburgse Hof: er mag heel wat op het internet. Goed nieuws voor de vele gebruikers van Adwords.
1. Adverteerders mogen andermans merk als Adword gebruiken om de verkoop van tweedehands merkartikelen onder de aandacht te brengen. Dat is weinig verbazend.
2. Interessanter is dat ook producten of diensten die concurreren met die van de merkhouder met een Adword van dat merk mogen worden aangeprezen (voor alle duidelijkheid: dus via een niet-zichtbaar trefwoord waardoor de advertentie wordt getoond als het Adword als zoekterm wordt ingevoerd). T-Mobile mag dus als Adword ‘Vodafone’ gebruiken, zo lang de gekoppelde advertentie maar duidelijk maakt wie achter de geadverteerde producten of diensten zit. De oplettende internetgebruiker moet kunnen zien of de adverteerder los staat van de merkhouder of juist wel een economische band met hem heeft.
3. Tot slot: het gebruik van een merk als Adword als reclame voor namaakproducten is een merkinbreuk.

Belangrijk nieuws voor adverteerders. Wie doet het vandaag de dag nog zonder Adwords? Wie zoekt op de naam van je grootste concurrent kan dus nu ook bij jouw Adword-campagne uitkomen.

Toevoeging van 29 maart: lees ook mijn .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in