Gebruik van andersmans merk als Adword: mag het dan toch?


Hot news over Adwords: vandaag besliste het Hof van Justitie van de EU in de zaak Google/Louis Vuitton en enkele andere partijen. De inzet: mag je het merk van een ander als Adword gebruiken om jouw advertentie te laten verschijnen? Of kan de merkhouder dat verbieden?
LVMH trad op tegen adverteerders die haar dure merk als Adword gebruikten voor imitatieproducten. En er was een reisbureau dat de merknaam van een concurrent als Adword gebruikte. In beide gevallen was het Adword niet zichtbaar in de tekst maar werd de advertentie wel getoond bij een Google search op de merknaam. Merkinbreuk of niet?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het resultaat van de beslissing van het Luxemburgse Hof: er mag heel wat op het internet. Goed nieuws voor de vele gebruikers van Adwords.
1. Adverteerders mogen andermans merk als Adword gebruiken om de verkoop van tweedehands merkartikelen onder de aandacht te brengen. Dat is weinig verbazend.
2. Interessanter is dat ook producten of diensten die concurreren met die van de merkhouder met een Adword van dat merk mogen worden aangeprezen (voor alle duidelijkheid: dus via een niet-zichtbaar trefwoord waardoor de advertentie wordt getoond als het Adword als zoekterm wordt ingevoerd). T-Mobile mag dus als Adword ‘Vodafone’ gebruiken, zo lang de gekoppelde advertentie maar duidelijk maakt wie achter de geadverteerde producten of diensten zit. De oplettende internetgebruiker moet kunnen zien of de adverteerder los staat van de merkhouder of juist wel een economische band met hem heeft.
3. Tot slot: het gebruik van een merk als Adword als reclame voor namaakproducten is een merkinbreuk.
Belangrijk nieuws voor adverteerders. Wie doet het vandaag de dag nog zonder Adwords? Wie zoekt op de naam van je grootste concurrent kan dus nu ook bij jouw Adword-campagne uitkomen.
Toevoeging van 29 maart: lees ook mijn opinie in het Financieele Dagblad van 27 maart.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid