Focus uitgevers op e-books en mobiele telefonie
Dat blijkt uit het onderzoek Uitgever aan het woord, dat sinds 2004 jaarlijks wordt uitgevoerd door strategisch adviesbureau Thaesis. Volgens het onderzoek gaat het e-book de komende jaren doorbreken. Een kwart van de uitgevers geeft aan in 2010 e-books aan te zullen bieden. 57 Pct zegt dit over twee jaar te gaan doen. Dit betekent dat in 2012 ongeveer 80 pct van de uitgevers e-books zal aanbieden, concludeert Thaesis.
Ook is de verwachting dat het aanbod van informatie via mobiele telefonie sterk zal stijgen: van 28 pct van de uitgevers in 2010 naar 55 pct in 2012. Verder denken uitgevers - weinig verrassend - nieuwe inkomsten te kunnen genereren uit online activiteiten, vooral uit leads, downloads en webshops. Van de uitgevers geeft 19 pct aan in 2010 pay-per-lead als inkomstenmodel online in te zetten, 38 pct past dit jaar het betalen per download toe en 82 pct geeft aan producten via een webshop te verkopen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe strategische focus van uitgeverijen ligt dus op het vernieuwen van digitale producten en diensten. In vergelijking met andere industrieën wordt deze vernieuwing mogelijk gemaakt met een relatief groot innovatiebudget. Daarbij is informatie die via mobiele telefonie wordt aangeboden de grote winnaar. De ontwikkeling van mobiele diensten en e-books gaat ten koste van cd-roms en dvd's. Uitgevers lijken definitief afscheid te nemen van deze producten. Met name de ambitie om audioboeken, printing-on-demand en podcasts uit te geven, laat een grote daling zien.
De drie uitgeefsegmenten (algemeen, educatief en vak of wetenschappelijk) hebben in het onderzoek verschillende antwoorden op het gebruik van mobiele diensten en e-books. De algemene boekenuitgever ziet het e-book als een belangrijke ontwikkeling, terwijl educatieve uitgevers zullen inzetten op digitale leermiddelen en vak- en wetenschapuitgevers meer zien in videocontent, databases met informatie en het aanbieden van informatie via mobiele telefonie.
Bij vak- en wetenschapuitgevers verschuiven de informatiediensten van pull- naar push-diensten, waarbij de informatie steeds meer naar de professional wordt gestuurd. Voor de professional is het van belang dat informatie relevant, accuraat en in sommige gevallen actueel is.
Er hebben 129 van de circa negenhonderd benaderde uitgevers gereageerd op het onderzoek en de vragenlijst ingevuld. De benaderde uitgeverijen zijn in Nederland gevestigd en geven primair tekstuele informatieproducten uit zoals boeken, tijdschriften, kranten, e-books of portals. Het onderzoek is hier te downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid