Flexibiliteit is succesfactor in online business


Muammer Ozer (City University of Hong Kong) gaat voor een ‘holistisch’ perspectief op flexibiliteit. Hij bespreekt hoe ondernemingen flexibiliteit kunnen inbouwen via uiteenlopende functionele dimensies: technologie, human resources, operaties, marketing, financiën en management. Technologische flexibiliteit wordt gerealiseerd door flexibele hardware en software aan te schaffen. Human-resourcesflexibiliteit bereik je door te werken met flexibele werkschema’s, door flexibele arbeidscontracten aan te bieden (zorg er wel voor dat deze mensen zich deel van het bedrijf blijven voelen) en door mensen in dienst te nemen die beschikken over flexibele vaardigheden. Marketingflexibiliteit komt in meerdere gedaanten. Marktonderzoeksflexibiliteit creëer je door marktinformatie te verzamelen met zowel online methoden als traditionele onderzoeksmethoden. In de aangeboden producten/diensten kan flexibiliteit worden gebracht door customization-opties te bieden en door klanten geregeld reminders te sturen (of aanbiedingen te doen) op basis van hun individuele aankoophistorie. Prijsstellingsflexibiliteit – een flexibele prijsstellingsstrategie – betekent bijvoorbeeld dat de prijs wisselt (of juist niet) al naar gelang het segment of het moment van aankoop. Het klassieke voorbeeld is de vliegtuigstoel of de hotelkamer, waarvan de prijzen per klant(segment) sterk kunnen variëren. Op internet kan in principe de ultieme prijsdifferentiatie worden doorgevoerd, waarbij geen twee klanten hetzelfde betalen. Zorg er in elk geval voor dat elke klant vindt dat hij een redelijke prijs betaalt. Distributieflexibiliteit kan op internet onder meer worden bereikt door distributieallianties met andere websites te sluiten en door de website toegankelijk te maken via mobiele communicatie. Ga desalniettemin voor multi-channel: telefoon, fax, gewone post, fysieke winkels/filialen.
<#FONT SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid