Overslaan en naar de inhoud gaan

Flexibiliteit is succesfactor in online business

Omdat de internetomgeving zeer dynamisch van aard is en wordt gekenmerkt door veel onzekerheid, is flexibiliteit een belangrijke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Muammer Ozer (City University of Hong Kong) gaat voor een ‘holistisch’ perspectief op flexibiliteit. Hij bespreekt hoe ondernemingen flexibiliteit kunnen inbouwen via uiteenlopende functionele dimensies: technologie, human resources, operaties, marketing, financiën en management. Technologische flexibiliteit wordt gerealiseerd door flexibele hardware en software aan te schaffen. Human-resourcesflexibiliteit bereik je door te werken met flexibele werkschema’s, door flexibele arbeidscontracten aan te bieden (zorg er wel voor dat deze mensen zich deel van het bedrijf blijven voelen) en door mensen in dienst te nemen die beschikken over flexibele vaardigheden. Marketingflexibiliteit komt in meerdere gedaanten. Marktonderzoeksflexibiliteit creëer je door marktinformatie te verzamelen met zowel online methoden als traditionele onderzoeksmethoden. In de aangeboden producten/diensten kan flexibiliteit worden gebracht door customization-opties te bieden en door klanten geregeld reminders te sturen (of aanbiedingen te doen) op basis van hun individuele aankoophistorie. Prijsstellingsflexibiliteit – een flexibele prijsstellingsstrategie – betekent bijvoorbeeld dat de prijs wisselt (of juist niet) al naar gelang het segment of het moment van aankoop. Het klassieke voorbeeld is de vliegtuigstoel of de hotelkamer, waarvan de prijzen per klant(segment) sterk kunnen variëren. Op internet kan in principe de ultieme prijsdifferentiatie worden doorgevoerd, waarbij geen twee klanten hetzelfde betalen. Zorg er in elk geval voor dat elke klant vindt dat hij een redelijke prijs betaalt. Distributieflexibiliteit kan op internet onder meer worden bereikt door distributieallianties met andere websites te sluiten en door de website toegankelijk te maken via mobiele communicatie. Ga desalniettemin voor multi-channel: telefoon, fax, gewone post, fysieke winkels/filialen.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: business horizons<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in