Overslaan en naar de inhoud gaan

Financials ? een lifestyle brand?

Lotte Zwijnenburg maakte me attent op een interessant betoog in Harvard Business Review over cause and cure of marketing malpractice.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Lotte Zwijnenburg maakte me attent op een interessant betoog in Harvard Business Review over . Financials zouden er goed aan doen zich te verdiepen in de symbolische merkattributen in plaats van productcategorieën. Dit sluit helemaal aan op het concept van virtueel warmte in online dienstverlening, waar ik het eerder over heb gehad. Ik deel dan ook graag hier haar betoog.

related partner content for mobile comes here

In de race om het publiek een goed nieuwjaar te wensen, plaatste ING een full color advertentie in de Volkskrant: een bord oliebollen met daarnaast een bus poedersuiker; op de bus echter niet van Melle maar het logo van Dextro Energy. De pay-off: 2006, onze adviseurs zijn er klaar voor, ING ? denkt met u mee!

De kracht van de advertentie zit in de ondersteunende waarde voor de ING-tagline. Beter dan de 'hugging' voetbal-fans van de SNS-bank, of de cartoons van de ABN-AMRO die je winstmarge helpen bouwen. Hoe kan het nu dat een zo 'oubollige' oliebollen wens me meer doet dan al die andere spitsvondigheden?

De ING advertentie spreekt aan doordat hij trouw is gebleven aan 'the job' die het product van een financial voor mij moet doen. Hoe je het ook wendt of keert, een bank is bovenal een functioneel merk. Het moet mij financiële zekerheid bieden. Degeen die mijn financien beheert moet weten dat het niet mijn primaire levensideaal is om mijn bankzaken goed geregeld te hebben; het is een commodity om van het leven te kunnen genieten.

Dus geen gemoraliseer of ambitieus geleuter, maar gewoon een beetje meedenken met juiste hoeveelheid luchtigheid. Dat maakt het aangenamer om ook die serieuze noodzakelijkheden af te handelen. Liefst zo comfortabel mogelijk, dus niet zelf ploeteren maar het overlaten aan iemand die je vertrouwd, iemand die net zo in elkaar zit als jij. Maar dan wel iemand die 'up to speed' is om je te helpen. Zodat je zelf de tijd hebt om iedereen te 'huggen' of dat te doen waar jij meerwaarde in ziet.

Hopelijk beseffen de financials komend jaar ook dat de energizer van hun merk zit in de klantvriendelijkheid van hun diensten en niet bij het hoogdravende omarmen van holle frasen. En dat zowel de banken als hun bureau's echt gaan denken vanuit de behoeften van hun klanten in 2006!

Lotte Zwijnenburg werkt als opleidingscoördinator voor de Communcatie Management opleiding van de HvA-HES in Amsterdam. Daarvoor was ze senior communicatie adviseur bij de Postbank en de (Digitale) Belastingsdienst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in