EU-verbod op sigarettenreclame geldt nog niet overal
Tot de Europese regel is in 2003 besloten en hij moest 31 juli ingaan. Nederland heeft de wet al wel aangepast aan de Europese richtlijn, maar volgens Brusselse informatie zijn de reclamewetten in Duitsland en veel Oost-Europese landen nog niet in orde.
De Europese Commissie controleert nu of het verbod alsnog is ingevoerd, eventueel gevolgd door rechtszaken bij het Hof van Justitie.
Europees Commissaris Kyprianou (Volksgezondheid) vindt het reclameverbod erg belangrijk: ‘Het is een van de effectiefste manieren om roken te bestrijden. Het verbod spaart levens’, zegt hij. Jaarlijks sterven volgens de EU 650.000 Europeanen door ziektes die te maken hebben met roken.
Een studie van de Wereldbank toonde in 1999 dat een reclameverbod het roken met zeven procent kan verminderen. De Europese Unie verbood al begin jaren negentig commercials voor sigaretten op televisie.
In 1998 heeft de EU een richtlijn goedgekeurd waarbij alle vormen van tabaksreclame en sponsoring werden verboden.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
Die richtlijn is in 2001 echter nietig verklaard door het Europees Hof van Justitie, dat oordeelde dat een totaal verbod de bevoegdheden van de EU te buiten ging. Het Hof oordeelde echter wel dat de EU op wettige wijze een beperkter verbod op tabaksreclame en -sponsoring kon invoeren.
De richtlijn van 2003 houdt zich nu strikt aan de beperkingen van het arrest van het Hof van 2001. Het betreft nu vooral beperkingen van de grensoverschrijdende reclame, maar bijvoorbeeld bioscoopreclame en mer-chandising in de vorm van afvalbakken en parasols vallen er dus buiten. Die vormen van reclame zijn echter weer in veel gevallen nationaal opgelost (lees: verboden). De verschillende landen konden scherpere maatre-gelen afkondigen en hebben dat in veel gevallen ook gedaan.
Zo is in Nederland de enige plaats waar tabaksbedrijven hun producten nog mogen aanprijzen de plaats van verkoop. Met ingang van vandaag is er dus bij internationale sportevenementen geen tabaksreclame meer mogelijk. De Formule 1 heeft nog wel een overgangsperiode tot 2007. Maar dan is het ook over. Het is dan nog wel mogelijk om foto’s in kranten te publiceren waarop F1-auto’s staan met Marlboro of andere si-garettenreclame. Hetgeen toch wel weer mogelijkheden geeft aan de sigarettenfabrikanten om redactionele content te beïnvloeden of te kopen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid