Overslaan en naar de inhoud gaan

Emanuel Rosen: The Anatomy of Buzz Revisited

Samenvatting van de Keynote speech tijdens de WOMMA Las Vegas: Rosen gaf een inspirerende presentatie over zijn herziene boek: The…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Samenvatting van de Keynote speech tijdens de WOMMA Las Vegas: Rosen gaf een inspirerende presentatie over zijn herziene boek: , met de subtitel ‘What brands can learn from Non-Profits’. Een aantal opvallende uitspraken:

related partner content for mobile comes here

30% van de mensen die een online een review schrijft, heeft het product nooit gezien of gekocht! Hij noemt deze mensen ‘tweede hands promoters’ en erkent de gevaren voor het feit dat ze over jouw merk praten zonder enige ervaring. Als remedie tegen deze gevaren geeft hij een oplossing. Het motiveren en inspireren van jouw promotors om blijvend over jouw producten te praten.
Daarnaast hebben mensen de neiging uw promotie te vergeten. Immers campagnes komen en gaan echter…. Verhalende campagnes vergaan zelden. Kortom een goede campagne begint met een verhaal. Een verhaal wordt immers niet vergeten.
Wanneer 80% van uw respondenten aangeeft dat zij u zullen aanbevelen bij anderen zal slechts 30% dat daadwerkelijk doen. Er zijn daarom verschillende technieken die helpen bij het ‘brengen van het verhaal’:

Ontwikkel een ‘Visual Buzz’: Rosen geeft aan dat wat wij observeren wat onze vrienden doen ons stimuleert om er met elkaar over te praten. Wanneer je hieraan een ‘Visual’ kunt hangen stimuleert dit de participatie. Een offline voorbeeld die hij noemt zijn de campagne van tourwinnaar . Wie kent niet het gele armbandje niet? Veel mensen imiteren Lance Armstrong door ook een geel armbandje te dragen en het doel hiermee te steunen. Vanuit de Social Media wereld geeft hij het voorbeeld van virtuele , die je aan je vrienden kunt sturen via . Door deze ‘Visual Buzz’, bij noemen we dat het visuele anker, laten mensen die jouw verhaal ondersteunen met trots aan hun omgeving zien dat ze erbij (willen) horen. Zaken waarop mensen trots zijn laten ze immers graag zien, dit stimuleert het virale effect. Een eis die hij stelt aan de Visual Buzz is dat deze het verhaal in een halve seconde duidelijk laat zijn.

Geef opties om te delen: maak het mensen gemakkelijk om de visual te delen. Dat kan online natuurlijk heel goed door mensen zaken te laten doorsturen naar hun vrienden.

Geef mensen een verhaal: Geen enkel onderwerp hoeft te worden geschuwd. Onderwerpen zijn nooit te saai of te gevoelig wanneer ze met humor worden gebracht. Om te bepalen of je de juiste dingen doet heeft geeft Rosen een tweetal tips: wanneer je iets wilt oplossen begin dan niet met een brainstorm maar begin met luisteren en Identificeer vervolgens de 3 belangrijkste onderwerpen waarover mensen praten en sluit daarop aan. Een mooi voorbeeld van aansluiten geeft hij van Lego Mindstorms dat een omarmde.

Inspireer mensen om mee te doen: Rosen noemt dit Engaging Participation. Stel bijvoorbeeld vragen over wat mensen vinden, wees oprecht geïnteresseerd. Vraag Feedback. Het kan zo eenvoudig zijn als vragen om een viral video te maken. Wanneer mensen meedoen is de kans namelijk groter dat ze iets zullen delen met anderen.

Onevenredige distributie: door informatie met een bepaalde groep te delen, voor een launch van een product bijvoorbeeld, is het goed mogelijk méér aandacht op je te vestigen doordat je de techniek van exclusiviteit gebruikt. Door informatie achter te houden willen mensen het juist hebben.

Gebruik massamedia: er zijn mensen die denken dat word of mouth het resultaat is van een slimme guerilla actie van een slimme marketeer. Niets is echer minder waar. Veel ‘Buzz’ wordt juist gegenereerd door massamedia. Wanneer je deze op een slimme manier bespeelt is het mogelijk veel Word of Mouth realiseren, zowel offline als online.

Bovenstaand verhaal vertelt hij met veel passie. Klik voor en powerpoint presentatie voor de lezing die hij gaf bij de WOMMA in Engeland.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in