Eerst pr, dan reclame
Over geïntegreerde communicatie zijn de laatste jaren stapels artikelen verschenen. Toch is er nog steeds een groot gebrek aan praktijkcases, en dat maakt het lastig om al die theorie te toetsen. Om in die leemte te voorzien, is in de VS een onderzoek gedaan naar de vraag in welke volgorde communicatie-instrumenten het beste gebruikt kunnen worden. Proefpersonen kregen artikelen voorgelegd over een bijzondere vakantiebestemming en kregen daarnaast ook advertenties over diezelfde locatie te zien.
Opvallend was vooral dat het effect van de campagne het hoogst was als de free publicity aan de reclame voorafging. Blijkbaar zien consumenten die al door een artikel of tv-programma op het spoor zijn gezet van een vakantiebestemming, de reclame als bevestiging. Het is een effect dat enigszins te vergelijken is met de impact die autoreclame heeft. Iemand die een proefrit heeft gemaakt met een bepaald type auto, heeft na die rit meer aandacht voor de reclame van dat merk dan daarvoor.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBron: Journal of Advertising Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid