Overslaan en naar de inhoud gaan

Eerst pr, dan reclame

Geïntegreerde communicatie is een kwestie van timing. Beginnen met pr en dan pas reclame werkt beter dan andersom.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over geïntegreerde communicatie zijn de laatste jaren stapels artikelen verschenen. Toch is er nog steeds een groot gebrek aan praktijkcases, en dat maakt het lastig om al die theorie te toetsen. Om in die leemte te voorzien, is in de VS een onderzoek gedaan naar de vraag in welke volgorde communicatie-instrumenten het beste gebruikt kunnen worden. Proefpersonen kregen artikelen voorgelegd over een bijzondere vakantiebestemming en kregen daarnaast ook advertenties over diezelfde locatie te zien.

related partner content for mobile comes here

Opvallend was vooral dat het effect van de campagne het hoogst was als de free publicity aan de reclame voorafging. Blijkbaar zien consumenten die al door een artikel of tv-programma op het spoor zijn gezet van een vakantiebestemming, de reclame als bevestiging. Het is een effect dat enigszins te vergelijken is met de impact die autoreclame heeft. Iemand die een proefrit heeft gemaakt met een bepaald type auto, heeft na die rit meer aandacht voor de reclame van dat merk dan daarvoor.

Bron: Journal of Advertising Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in