Overslaan en naar de inhoud gaan

DoubleClick stopt volgen internetters

Advertentienetwerk DoubleClick stopt met het aanbieden van banners die zijn afgestemd op individuele gebruikers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onder de naam Intelligent Targeting dienst bood DoubleClick banners aan op basis van geaggregeerde data van bezoekers aan deelnemende websites. Zo kon het systeem mensen opsporen die recent een auto-website hadden bezocht en deze een banner voor auto’s aanbieden. De Intelligent Targeting dienst werd ontwikkeld op basis van techniek die het bedrijf in bezit kreeg na overname in 1999 van Abacus Direct. De overname bracht DoubleClick in conflict met beschermers van privacy-belangen die vreesden voor de mogelijkheid databases met peroonsgegevens van Abacus te koppelen aan internetgedrag. Het beeindigen van de dienst heeft hier niets mee te maken, volgens Doubleclick. Het aanleggen van (anonieme) gebruikersprofielen blijkt een niet-rendabele bezigheid. De kosten wegen niet op tegen de baten, omdat te weinig adverteerders belangstelling hebben voor deze relatief dure vorm van adverteren op profielen.

related partner content for mobile comes here

In november 2001 maakt het bedrijf al bekend zijn Europese activiteiten te verkopen aan branchegenoot AdLink in Duitsland voor 30,5 miljoen euro in contanten. DoubleClick gaat zich meer richten op het bannermanagementsysteem Dart.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in