DoubleClick stopt volgen internetters
Onder de naam Intelligent Targeting dienst bood DoubleClick banners aan op basis van geaggregeerde data van bezoekers aan deelnemende websites. Zo kon het systeem mensen opsporen die recent een auto-website hadden bezocht en deze een banner voor auto’s aanbieden. De Intelligent Targeting dienst werd ontwikkeld op basis van techniek die het bedrijf in bezit kreeg na overname in 1999 van Abacus Direct. De overname bracht DoubleClick in conflict met beschermers van privacy-belangen die vreesden voor de mogelijkheid databases met peroonsgegevens van Abacus te koppelen aan internetgedrag. Het beeindigen van de dienst heeft hier niets mee te maken, volgens Doubleclick. Het aanleggen van (anonieme) gebruikersprofielen blijkt een niet-rendabele bezigheid. De kosten wegen niet op tegen de baten, omdat te weinig adverteerders belangstelling hebben voor deze relatief dure vorm van adverteren op profielen.
In november 2001 maakt het bedrijf al bekend zijn Europese activiteiten te verkopen aan branchegenoot AdLink in Duitsland voor 30,5 miljoen euro in contanten. DoubleClick gaat zich meer richten op het bannermanagementsysteem Dart.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid