De social media consumenten van 2012: Cheerleaders, Loyalisten, Opportunisten en Outsiders


Porter Novelli ontwikkelde deze typologieën op basis van een grootschalig Europees onderzoek over mediaconsumptiepatronen en merkgedrag onder meer dan 10.000 consumenten. Het onderzoek richtte zich specifiek op het soort activiteit op social media en de houding ten aanzien van merken op social media. Ook het crossmediale consumptiegedrag is meegenomen.
Het resultaat is een set van typologieën waarmee organisaties hun consumenten online effectiever kunnen bereiken. De targetgroepen vergen volgens het adviesbureau ieder een andere online benadering.
Het onderzoek geeft verder inzicht in de online invloed die consumenten via social media uitoefenen op het koopgedrag van familie en vrienden. Ook is inzicht verkregen in de mate van online loyaliteit aan merken en kunnen met de resultaten internationale vergelijkingen over de koopbeslissingen getrokken worden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe nieuwe typologieën verder verklaard:
- Cheerleaders (24% in Europa, 13% in NL): consumenten die zich laten omschrijven als social-media-supergebruikers die twee keer zo veel tijd besteden aan sociale netwerken als het Europees gemiddelde.
- Loyalisten (18% in Europa, 19% in NL): consumenten die het meest openstaan voor langetermijn relaties met merken: 78% zegt verbonden te willen blijven aan een product of bedrijf dat ze waarderen.
- Opportunisten (38% in Europa and 31% in NL): minder ‘social’ of merkentrouw. Volgen merken wel via social media, maar de motieven zijn vooral: kortingen (53%) of meedoen aan competities (41%).
- Outsiders (20% in Europa, 36% in NL): gebruiken social media vaak alleen voor persoonlijke redenen. Ze zoeken hier geen toenadering tot merken. Zoeken liever naar informatie over merken via corporate websites en zoekmachines als Google.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid