Overslaan en naar de inhoud gaan

De social media consumenten van 2012: Cheerleaders, Loyalisten, Opportunisten en Outsiders

De Cheerleaders, de Loyalisten, de Opportunisten en de Outsiders. Die nieuwe Europese targetgroepen heeft Porter Novelli geïdentificeerd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Porter Novelli ontwikkelde deze typologieën op basis van een grootschalig Europees onderzoek over mediaconsumptiepatronen en merkgedrag onder meer dan 10.000 consumenten. Het onderzoek richtte zich specifiek op het soort activiteit op social media en de houding ten aanzien van merken op social media. Ook het crossmediale consumptiegedrag is meegenomen.

related partner content for mobile comes here

Het resultaat is een set van typologieën waarmee organisaties hun consumenten online effectiever kunnen bereiken. De targetgroepen vergen volgens het adviesbureau ieder een andere online benadering.
Het onderzoek geeft verder inzicht in de online invloed die consumenten via social media uitoefenen op het koopgedrag van familie en vrienden. Ook is inzicht verkregen in de mate van online loyaliteit aan merken en kunnen met de resultaten internationale vergelijkingen over de koopbeslissingen getrokken worden.

De nieuwe typologieën verder verklaard:

- Cheerleaders (24% in Europa, 13% in NL): consumenten die zich laten omschrijven als social-media-supergebruikers die twee keer zo veel tijd besteden aan sociale netwerken als het Europees gemiddelde.

- Loyalisten (18% in Europa, 19% in NL): consumenten die het meest openstaan voor langetermijn relaties met merken: 78% zegt verbonden te willen blijven aan een product of bedrijf dat ze waarderen.

- Opportunisten (38% in Europa and 31% in NL): minder ‘social’ of merkentrouw. Volgen merken wel via social media, maar de motieven zijn vooral: kortingen (53%) of meedoen aan competities (41%).

- Outsiders (20% in Europa, 36% in NL): gebruiken social media vaak alleen voor persoonlijke redenen. Ze zoeken hier geen toenadering tot merken. Zoeken liever naar informatie over merken via corporate websites en zoekmachines als Google.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in