Overslaan en naar de inhoud gaan

De Persgroep Nederland begint Kenniscentrum voor Aandacht

Samen met onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy wordt structureel fundamenteel onderzoek gedaan naar aandacht.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De uitgever wil de begin dit jaar ingezette positionering rondom aandacht &;hard maken en de markt inspiratie bieden en handvatten geven&;. De onderzoeksresultaten gaat De Persgroep Nederland bundelen in het Kenniscentrum voor Aandacht.

Vijf factoren
Uit de eerste resultaten blijkt dat aandacht een relevant thema is voor de Nederlandse consument: 64 procent van de ondervraagden geeft aan te verwachten dat oprechte aandacht een steeds belangrijkere bijdrage gaat vormen in de manier waarop we met elkaar communiceren. Daarnaast denkt 72 procent dat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt op oprechte aandacht te geven aan hun klanten. Op basis van een literatuurstudie in diverse vakgebieden – psychologie, biologie en de sociale wetenschappen – zijn verschillende vormen van aandacht geformuleerd: concentratie, bewustheid, luisteren en interesse. Daarnaast is gebleken dat er vijf factoren dominant zijn voor het geven en krijgen van aandacht: tijd, belang, moeite, plezier en intentie. Sommige van deze factoren zijn voor markteers beïnvloedbaar.

related partner content for mobile comes here

De onderzoeksfases
Het onderzoek wordt verdeeld in drie fases. De eerste fase is nu afgerond, waarin aandacht wordt ontrafeld. In de tweede fase wordt aandacht in relatie gebracht tot marketing en categorieën en in de derde fase wordt op merkniveau gekeken naar aandacht. Van de resultaten uit de eerste fase is een onderzoeksrapport . Hierin kunnen marketeers, adverteerders en reclamemakers onder andere lezen over wat aandacht precies is, welke vormen van aandacht er zijn en over de vijf dominante factoren voor het geven van aandacht.

Willem-Albert Bol, Manager Marketing Advertising de Persgroep Nederland: &;Wij zijn huiverig voor onderzoeken die door mediapartijen uitgevoerd worden, omdat je dan "Wij van WC-eend adviseren WC-eend" krijgt. Daarom hebbem we gekozen voor Newcom Research & Consultancy. Het onderwerp aandacht is cruciaal in de besluitvorming van de consument en daarom doen wij hier structureel onafhankelijk onderzoek naar. Op deze manier kunnen wij, samen met onze relaties, beter de vinger leggen op wat er speelt rond de complexe materie van aandacht krijgen van je klant.&;

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in