Overslaan en naar de inhoud gaan

De nieuwe citymarketing van Utrecht

De stad Utrecht start vandaag een nieuw citymarketingbeleid. Colin Benders, meer bekend als Kiteman, componeerde - ter gelegenheid van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De heeft als uitgangspunt dat de stad dé bron van kennis en cultuur is, en volgens de bedenkers is het de hoogste tijd dat dit zowel (inter) nationaal als regionaal sterker uitgedragen wordt.

related partner content for mobile comes here

Als voorbeeld noemt Utrecht de bekende universiteit en de 12 Nobelwinnaars die Utrecht heeft voortgebracht, maar in de architectuur, muziek-, film-, gaming- en schrijverswereld zijn er ook veel voorbeelden. Denk aan Dick Bruna, Pycke Koch en Gerrit Rietveld, maar ook de nieuwe generatie: Colin Benders, Ingmar Heytze en Janine Jansen.

Op de langere termijn moet deze aanpak sociaal, cultureel en economisch voordeel opleveren voor de hele stad, aldus de initiatiefnemers.

Floris de Gelder, wethouder Economische Zaken, Cultuur en Stadspromotie: ‘Juist in deze economisch mindere tijden is het zaak dat mensen en bedrijven om de juiste redenen voor Utrecht kiezen. Anders mis je positieve nieuwe impulsen qua werkgelegenheid, talent en bedrijvigheid. Utrecht wil met deze campagne niet alleen de stad in de etalage zetten, maar daarmee ook extra kansen creëren voor de bewoners en bedrijven die de stad zo uniek maken.’

Dit jaar vinden er, gekoppeld aan de citymarketing, een aantal evenementen in en rond Utrecht plaats. Ter vergroting van de eenheid en herkenning is hierbij een communicatief drieluik ontwikkeld dat dient als terugkerend onderdeel in het geheel. Het drieluik bestaat uit een nieuw beeldmerk (waarin de nadruk op het woord ‘echt’) en een muzikale en visuele ode aan de stad. Colin Benders, Kiteman, componeerde speciaal een . Bij dit muziekstuk is een animatiefilm gecreëerd.

Uit landelijk onderzoek blijkt dat Utrecht door Nederlanders vooral wordt gezien als een mooie, aantrekkelijke en gezellige stad. Utrecht heeft bij het merendeel van de ondervraagden een uitgesproken positief profiel. Men kan echter, vooral landelijk, veel minder goed verklaren waaróm men dat vindt. Pas na doorvragen blijkt dat 1 op de 2 Nederlanders Utrecht ziet als ‘bron van authentiek talent’ en ook als stad met een grote historische waarde.Utrecht kreeg uit het onderzoek ook mee dat Utrechters zelf de beste ambassadeurs zijn voor de stad. In de citymarketing worden dus de Utrechters zoveel mogelijk aan het woord gelaten en in beeld gebracht.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in