De nieuwe citymarketing van Utrecht
De campagne heeft als uitgangspunt dat de stad dé bron van kennis en cultuur is, en volgens de bedenkers is het de hoogste tijd dat dit zowel (inter) nationaal als regionaal sterker uitgedragen wordt.
Als voorbeeld noemt Utrecht de bekende universiteit en de 12 Nobelwinnaars die Utrecht heeft voortgebracht, maar in de architectuur, muziek-, film-, gaming- en schrijverswereld zijn er ook veel voorbeelden. Denk aan Dick Bruna, Pycke Koch en Gerrit Rietveld, maar ook de nieuwe generatie: Colin Benders, Ingmar Heytze en Janine Jansen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaOp de langere termijn moet deze aanpak sociaal, cultureel en economisch voordeel opleveren voor de hele stad, aldus de initiatiefnemers.
Floris de Gelder, wethouder Economische Zaken, Cultuur en Stadspromotie: ‘Juist in deze economisch mindere tijden is het zaak dat mensen en bedrijven om de juiste redenen voor Utrecht kiezen. Anders mis je positieve nieuwe impulsen qua werkgelegenheid, talent en bedrijvigheid. Utrecht wil met deze campagne niet alleen de stad in de etalage zetten, maar daarmee ook extra kansen creëren voor de bewoners en bedrijven die de stad zo uniek maken.’
Dit jaar vinden er, gekoppeld aan de citymarketing, een aantal evenementen in en rond Utrecht plaats. Ter vergroting van de eenheid en herkenning is hierbij een communicatief drieluik ontwikkeld dat dient als terugkerend onderdeel in het geheel. Het drieluik bestaat uit een nieuw beeldmerk (waarin de nadruk op het woord ‘echt’) en een muzikale en visuele ode aan de stad. Colin Benders, Kiteman, componeerde speciaal een 'ode aan Utrecht'. Bij dit muziekstuk is een animatiefilm gecreëerd.
Uit landelijk onderzoek blijkt dat Utrecht door Nederlanders vooral wordt gezien als een mooie, aantrekkelijke en gezellige stad. Utrecht heeft bij het merendeel van de ondervraagden een uitgesproken positief profiel. Men kan echter, vooral landelijk, veel minder goed verklaren waaróm men dat vindt. Pas na doorvragen blijkt dat 1 op de 2 Nederlanders Utrecht ziet als ‘bron van authentiek talent’ en ook als stad met een grote historische waarde.Utrecht kreeg uit het onderzoek ook mee dat Utrechters zelf de beste ambassadeurs zijn voor de stad. In de citymarketing worden dus de Utrechters zoveel mogelijk aan het woord gelaten en in beeld gebracht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid