Overslaan en naar de inhoud gaan

De kracht van Design Thinking

Ontdek wat de impact is van design thinking op het bedrijfsleven. Tijdens deze podcast bespreekt Sabine Croes alle ins en outs.
Partner
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Podcast-design-thinking
Podcast-design-thinking

In commerciële organisaties wint Design Thinking snel aan populariteit, maar het is nog niet volledig geïntegreerd. In deze podcast van Studio Beeckestijn bespreekt Sabine Croes, docente bij Beeckestijn en partner bij Perspective, de essentie van Design Thinking en welke impact het heeft op het bedrijfsleven. Ze deelt inzichten over de definitie, oorsprong, toepassing en uitdagingen van Design Thinking. Ook komen de belangrijke rol van mindset en multidisciplinaire teams aan bod.

Beluister de podcast op Spotify ››

Wat is Design Thinking?

Sabine definieert Design Thinking als een denkwijze, een mentaliteit gericht op de mens. Het is een herhalende aanpak die experimenten en diverse perspectieven omarmt om innovatieve oplossingen te genereren. Hoewel het overeenkomsten heeft met de Lean Startup-methode, zijn ze niet identiek. In deze podcast verduidelijkt Sabine wat Design Thinking precies inhoudt en vooral ook wat het niet is.  Ze benadrukt de verschillen met Lean Startup en motiveert waarom je met Design Thinking zou moeten beginnen.

Het Design Thinking proces

De kracht van een goede probleemstelling
Een Design Thinking traject begint meestal met een "Hoe Kunnen We?" (HKW) vraag. In de beginfase van het traject ga je in gesprek met de klant/eindgebruiker en verzamel je waardevolle inzichten. Halverwege het Design Thinking proces wordt de initiële HKW-vraag verfijnd op basis van deze nieuwe inzichten. Een goede probleemstelling is dus van essentieel belang, zelfs wanneer deze later wordt aangepast. In deze podcast illustreert Sabine met voorbeelden wat goede probleemstellingen zijn.

Double & triple diamond methodiek
Binnen Design Thinking wordt de Double Diamond Methodiek vaak gevolgd, waarbij de eerste diamant gericht is op het begrijpen van het probleem, de tweede diamant op het bedenken van oplossingen, en soms wordt er zelfs een derde (triple) diamant toegevoegd voor implementatie. In de podcast bespreekt Sabine uitgebreid elke fase van elke diamant.

Het stellen van richtlijnen

Hoewel Design Thinking vereist dat je een brede blik houdt en geen voorafgaand oordeel of oplossing hebt, is het toch van belang om bepaalde richtlijnen vast te stellen. Als een oplossing volledig buiten de context van een organisatie valt of onuitvoerbaar is, is dat zonde. Sabine raadt aan om enkele generieke richtlijnen vast te leggen:

  • Aantrekkelijkheid voor de eindgebruiker
  • Levensvatbaarheid voor de organisatie
  • Maakbaarheid van de oplossing

Het is goed om deze richtlijnen aan het begin van het Design Thinking proces volledig los te laten, maar halverwege het traject is het belangrijk om ze zeker weer op te pakken. Sabine legt uit hoe je dit precies kunt doen en hoe je deze richtlijnen kunt bepalen.

Ontwikkelingen in het vakgebied

Ter afsluiting deelt Sabine haar perspectief op wat zij beschouwt als de meest opwindende ontwikkeling binnen dit vakgebied. Ze merkt op dat de discussie tussen digitale transformatie en persoonlijke dienstverlening een veelvoorkomend thema is. Ze benadrukt ook dat dit naadloos kan samengaan met Design Thinking.

Beluister de podcast ››

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Beeckestijn Business School

Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s op verschillende niveaus binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in