Overslaan en naar de inhoud gaan

De HR vraag voor een succesvol bureau

"Hoe blijf je bij" is met afstand de meest merkwaardige vraag binnen de branche.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen maand waren er 2 dingen die me aan het denken hebben gezet:

related partner content for mobile comes here

1) bij een externe review bleek dat de creatief directeur van een middengroot bureau nog nooit met Facebook ergens had ingecheckt

en

2) een recruiter vroeg me: hoe blijf jij eigenlijk bij?

Beide komen op hetzelfde neer. En zijn belangrijk als je de aankomende 20 jaar in de Marketing Communicatie wilt (blijven) werken. Of je bureau behalve in je Keynote ook echt wilt laten werken als een geintegreerd bureau. 

Wat gebeurde er? De creatief ging beargumenteren dat je niet hoeft te weten hoe een horloge werkt om te zien hoe laat het is. Dat hij van het Big Idea is, en niet van de techniek. Dat daar andere mensen voor zijn. Dat ik het (uiteraard) niet had begrepen, en dat ik naar het grote plaatje moest kijken. Mijn antwoord was dat een Creatief Directeur een voorbeeld dient te zijn, en ik me afvroeg wat voor voorbeeld hij aan het geven is door de ontwikkelingen niet first hand te volgen. Er was veel bier voor nodig om dat weer recht te krijgen uiteraard, aan ego&;s in deze branche geen gebrek.

Het grote plaatje is dat techniek onderdeel van het vak is, en dat je moet weten hoe dingen werken. Ongeacht je plek binnen een bureau. Omdat als het niet werkt, je campagne niet gaat werken omdat je idee niet klopt. Dat is het grote plaatje. Maak eens een Vine, zoek wat op Tumblr, rommel wat aan op G+ en Twitter, Pin en Instagram erop los. Een maand lang, als primaire platform. Als je dan leest wat de driver is van een gebruikersgroep, snap je dat. 

En daarom is "Hoe blijf je bij" zo&;n stomme vraag. Natuurlijk blijf je bij. Marketing Communicatie gaat over mensen, psychologie, gedrag, drivers, insights. En het gedrag van mensen verandert, en jij als pro wilt weten hoe dat zit, wat het doet, of het wat toevoegt. Dat zit in je aard, dat is je nieuwsgierigheid, daarom werk je in deze branche. Je wilt weten hoe dingen werken, waarom mensen dingen doen. Omdat dat je instelling is. Of mijn inziens dient te zijn.

De learning hiervan: een geintegreerd bureau bestaat omdat mensen willen samenwerken. Willen weten hoe andere disciplines werken. Niet vanuit theorie, maar tot in detail. Dat zijn de mensen met een passie voor het vak, die tot het gaatje gaan en niet ophouden te willen leren. Die maken dat het werkt, dat alles werkt en dat je campagne werkt. Die mensen zijn zo, dat is hun aard. En die wil je hebben.

Mijn enige vraag bij een sollicitatie is daarom: hoe blijf je bij? Krijg ik een uitleg, einde gesprek. Kijkt ie me wazig aan: door naar de volgende ronde.

Die snapt het. 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in