Overslaan en naar de inhoud gaan

De 7 factoren waarom de meeste bedrijven geen digivator zijn

Recent onderzoek van het MIT toont aan dat 65% van de bedrijven eigenlijk nog beginners zijn op het vlak van E-commerce en digitale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Recent onderzoek van het MIT toont aan dat 65% van de bedrijven eigenlijk nog beginners zijn op het vlak van E-commerce en digitale
transformatie, Zij doen wel al iets met internet maar doen nog niet met geavanceerde digitale technologieën zoals social listening/
social business en analytics. Van de resterende 35% doet een groot deel wel meer met E-commerce maar is dit niet goed georganiseerd binnen
de organisatie. Het gevolg is dat E-business niet goed van de grond komt. Slechts 15% van de bedrijven kan met recht digivator worden
genoemd. Dit zijn bedrijven die een duidelijke visie hebben en hun digitale technologieën inzetten om de klantervaring te
verbeteren zoals Starbucks dit bijvoorbeeld doet. Dit zijn ook de bedrijven die de meeste winstgevendheid's- (+25%), omzet- (+9%) en
marktwaardegroei (+12%) hebben. Kortom hoe volwassener het bedrijf is op het vlak van digitale transformatie, hoe beter de financiële resultaten.
Wat zijn nu factoren die de groei in volwassenheid tegenhouden?
In deze blog bespreek ik er 7.

related partner content for mobile comes here

De uitkomsten van het grootscheepse MIT onderzoek zijn niet choquerend nieuw maar zijn desondanks toch interessant om eens bij stil te staan.

Factor 1. Geen noodzaak en "sense of urgency" (39%)
De overbekende factor die je in elk basisboek over verander management tegenkomt. Zonder noodzaak geen prioriteit. Dit komt niet alleen uit het
onderzoek van MIT in de VS, het strategietrends onderzoek 2013 van Berenschot laat ook zien dat E-commerce niet als strategisch onderwerp
gezien wordt. Slechts 10% van de onderzochte bedrijven geeft aan dat dit een strategisch issue is. Wel wordt customer centricity als
belangrijk gezien en ook het zoeken naar nieuwe businessmodellen en verlagen van de kosten. Klaarblijkelijk is de overgrote meerderheid
van de directies, niet voldoende bewust van de mogelijkheden die digitale transformatie beidt om nieuwe businessmodellen aan te bieden,
betere klantervaring en lagere kosten. Want juist als je op zoek bent naar nieuwe businessmodellen en de klant centraal wilt stellen kan een
geïntegreerde visie hierbij helpen.

Factor 2. Niet genoeg funding (33%)
Waarschijnlijk ook het gevolg van het feit dat een lagere prioriteit wordt gegeven aan Ebusiness en digitale transformatie.

Factor 3. Beperkingen van IT systemen (30%)
Dit is een bekend probleem bij Ebusiness. Legacy systemen in het bedrijf vormen vaak een vertragende factor. Zeker als het business model ingrijpend
gewijzigd moet worden.

Factor 4 . Rollen en verantwoordelijkheden niet duidelijk (28%) & Factor 5 Gebrek aan visie (28%) & Factor 6. Business units implementeren Ebusiness onafhankelijk van elkaar
Ik kom het probleem van gebrek aan visie niet alleen in dit onderzoek van het MIT tegen maar ook in een onderzoek van de Belgische universiteit naar
E-business. Veel bedrijven werken niet vanuit een geïntegreerde strategische visie op E-commerce. Ook in Nederland niet is mijn eigen ervaring.
Digitale transformatie raakt niet alleen Marketing maar de hele waardeketen van een bedrijf. Juist als bedrijven meer kostenbesparingen willen realiseren en de dienstverlening
tegelijkertijd willen verbeteren, werpt een geïntegreerde aanpak betere vruchten af. Dit blijkt ook het MIT onderzoek waar de digivators door een goede visie
en organisatie betere financiële resultaten halen dan bedrijven die een lagere volwassenheid hebben. Een gebrek aan geïntegreerde visie zorgt ook veel sneller
voor onduidelijke rollen en gebrek aan afstemming tussen business units. Maar natuurlijk speelt hierbij ook een macht en invloed factor. Een topmanager kan er
belang bij hebben om verantwoordelijkheden met opzet te overlappen om zo een verdeel en heers spel te spelen en zijn eigen positie te versterken. Het nadeel
hierbij is echter dat er een grote kans is dat afdelingen elkaar gaan tegenwerken en resultaten niet geboekt worden. In mijn artikel in de
heb ik een voorzet gedaan hoe Ebusiness succesvol georganiseerd kan worden.

Factor 7. Onduidelijke business case (27%)
Dit is ontzettend jammer. De kosten zijn vaak het probleem niet maar het goed inzichtelijk maken van de opbrengsten. Niet iedereen heeft de skills om benefits goed te vertalen
in financiële getallen. Gevolg is dat de ROI onduidelijk is en het plan grote kans heeft om afgeblazen te worden. Maar een bedrijf kan ook consultancy inhuren om hierbij te
ondersteunen. Ik heb zelf bijvoorbeeld al diverse bedrijven geholpen op dit vlak. En met mij zijn er natuurlijk ook meer die dit kunnen.

Conclusie:
Uit het MIT onderzoek maar ook uit andere onderzoeken blijkt dat Ebusiness en digitale transformatie vaak organisch wordt opgepakt en niet vanuit een strategische corporate
visie. Aan de ene kant is het natuurlijk belangrijk dat er niet gewacht op een visie maar alvast pragmatisch aan de slag wordt gegaan. Maar er komt natuurlijk een omslagpunt
waarbij de pragmatische aanpak gaat tegenwerken omdat er allerlei houtje touwtje oplossingen zijn op IT vlak. Of omdat de organisatie elkaar tegenwerkt door onduidelijke rollen.
En natuurlijk is het van vitaal belang dat alle energie van een bedrijf wel de juiste kant op wordt gestuurd. Daarom is een overkoepelende visie ook van belang.
Als de visie is opgesteld, moet een goede analyse van beperkende factoren worden gemaakt die de verandering tegenhouden. Dus wat moet je wijzigen in je systemen,
structuren, cultuur e.d. om Ebusiness goed te verankeren binnen de organisatie en de ontwikkeling te versnellen. Het advies is dat bedrijven hier meer naar gaan kijken om
zodoende de financiële resultaten te verbeteren maar ook de prestatie richting de klant.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in