Dalende omzet HMG


De HMG-zenders verloren kijkers. Het marktaandeel zakte hier met 2,3 procent, zo meldt de moedermaatschappij RTL Group. Het resultaat van de Nederlandse tak van de grootste commerciële zender in Europa stond vooral onder druk als gevolg van de verslechterde advertentiemarkt. Hier verloor HMG 3,6 procent aan marktaandeel. “Telecombedrijven en bedrijven in de nieuwe media waarmee het slechter gaat, trekken minder geld uit voor televisiereclame”, aldus een woordvoerder van HMG in een toelichting. De start van Yorin, voorheen Veronica, zorgden voor aanloopverliezen. Het concern verwacht dat de resultaten van de jongerenzender weer zal aantrekken als de nieuwe merknaam Yorin ingeburgerd raakt. RTL5, dat sinds begin juni voor een deel van de dag ruimte biedt aan de zakenzender RTLZ, trok in het eerste halfjaar 0,3 procent meer kijkers. De advertentie-inkomsten stegen met hetzelfde percentage. RTL Group komt zelf overigens met een bijstelling van de winstverwachting. In juli werd nog een 10 tot 15 procent lagere winst verwacht voor het gehele jaar, in vergelijking met 2000. Het concern vreest nu dat door de aanslagen in de VS de advertentiemarkt verder kan inzakken. De omzet van RTL steeg de eerste zes maanden van 2001 met 3 procent naar ongeveer 2 miljard euro, het bedrijfsresultaat kwam 27 procent lager uit op 235 miljoen euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid