Overslaan en naar de inhoud gaan

China is in, voor hoe lang?

China is helemaal in. Maar de stemming zal omslaan zodra het Chinese Wirtschaftswunder ten koste van de Westerse welvaart gaat.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In managementkringen zijn China en Sjanghai (het New York van het Oosten) helemaal in. Dat is begrijpelijk, want het land ontwikkelt zich snel tot een van de motoren van de mondiale economie. Het fenomeen China houdt echter ook grote bedreigingen in voor westerse ondernemingen én samenlevingen als geheel:

related partner content for mobile comes here
  • Steeds meer arbeidsplaatsen worden naar China verplaatst, in de productie maar ook in toenemende mate in R&D en ander hooggekwalificeerd kenniswerk. De arbeidsreserves zijn er gigantisch: 700 tot 900 miljoen Chinezen op het platteland springen om werk – tegen lage lonen: het uurloon bedraagt er 70 cent of minder.
  • China ontwikkelt zich snel tot hightech natie en zal Europa en de VS waarschijnlijk inhalen. China loopt nu al voorop in bio-, informatie- en ruimtevaarttechnologie.
  • Machtige Chinese global players zijn in ontwikkeling. Baosteel, China Mobile, Haier, Huawei, Lenovo, Li Ning.
  • China verbruikt enorme hoeveelheden grondstoffen, waardoor de grondstoffenprijzen wereldwijd stijgen. Nu al verbruikt China 30 procent van het ijzererts en 7 procent van de olie in de wereld. Bron: Managermagazin
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in