Overslaan en naar de inhoud gaan

Bruto mediabestedingen in eerste kwartaal -4 pct

De bruto mediabestedingen voor producten en diensten zijn in het eerste kwartaal van 2009 met 4 procent gedaald in vergelijking met…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De totale bruto bestedingen kwamen in de eerste drie maanden van dit jaar uit op 1,18 miljard euro. De daling is een gevolg van de recessie, waardoor de mediabestedingen onder druk zijn komen te staan, meldt Nielsen.

related partner content for mobile comes here

Behalve bioscoop hadden alle mediumtypen te maken met dalende mediabestedingen, met name de printmedia. Bij publiekstijdschriften zijn de gevolgen van de recessie het sterkst met een daling van bijna 14 procent tot 74,5 miljoen. Dagbladen zagen de bruto bestedingen teruglopen met 9 procent tot 189 miljoen.

Binnen de dagbladen zijn er grote verschillen: landelijke titels zagen de bestedingen dalen met 4,3 procent, de regionale titels met 7,2 procent. Bij de gratis dagbladen liepen de bestedingen terug met 24 procent. Maar een deel van die daling wordt veroorzaakt door het verdwijnen van DAG dat in het eerste kwartaal van 2008 nog wel verscheen.

Adverteerders kiezen in een laagconjunctuur voor veilig en vertrouwd. Tv profiteert daarvan en ziet de bruto mediabestedingen dan ook slechts marginaal dalen met 0,4 procent tot 560 miljoen euro. De netto advertentieomzet van televisie nam in het eerste kwartaal van dit jaar af met 10 procent. Dat betekent dat adverteerders minder betalen voor het inkopen van vrijwel hetzelfde aantal reclameseconden.

Dezelfde ontwikkeling is zichtbaar bij radio dat met een daling van de bruto mediabestedingen van 2,9 procent beter scoort dan de totale markt. De bestedingen kwamen uit op 111,5 miljoen. De netto mediabestedingen daalden echter met 11 procent.

Opvallend zijn de afgenomen bestedingen in folders met 2,3 procent. Meestal profiteert dit mediumtype van een laagconjunctuur. De daling komt met name door minder folders voor duurzame consumptiegoederen. Ook out of home lijkt niet aan de gevolgen van de crisis te ontkomen: de bestedingen daalden in de eerste drie maanden met 7 procent tot 62,7 miljoen.

Binnen de top 5 branches namen alleen de bruto mediabestedingen van Retail (-2%) en Horeca, Toerisme en Recreatie af (-1%). De bestedingen van Voedings- en Genotmiddelen namen met 0,7 procent iets toe, evenals Overheid, Educatie en Non Profit met 1,6 procent en Persoonlijke Verzorging met 0,9 procent.

Telecom / ICT schroefde het mediabudget fors terug met 9,2 procent en ook de financiële diensverleners hielden de eerste drie maanden van dit jaar de hand op de knip (-13%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in