Paul Meijer over Centraal Beheer: 'M'n vingers jeuken'


Na Johan Kramer, architect Winy Maas en Kluun was het ditmaal de beurt aan voormalig enfant terrible Paul Meijer, medeoprichter en creatief partner van BeyenMeyer. De titel van zijn betoog: ‘Passie voor commercie’. De essentie: ‘Ik wil, dat als je een steentje in het water gooit, het riet aan de kant flink ziet bewegen.’
Recent wapenfeit van dit adagium vormt BeyenMeyers poster- en Boomerang-campagne ter promotie van Koninginnedag onder toeristen – met een guitige Hillary Clinton, Nicolas Sarkozy en Silvio Berlusconi in een innige (erotische?) omhelzing, en Barack Obama en Vladimir Poetin met ‘Kiss me, I am drunk’-t-shirts.
De Franse ambassade protesteerde en de uiting met Obama en Poetin is inmiddels ingetrokken, naar verluidt omdat Poetin geheelonthouder is. Over bewegend riet gesproken.
Maar de meest opvallende uitspraak van Meijer, die de eerste Even Apeldoorn bellen-commercials bedacht, betrof Centraal Beheer Achmea’s huidige – of eigenlijk onveranderde – campagne (van DDB, red.): ‘Toen wij begonnen, was de verzekeringsmarkt een grijs, onpersoonlijk gebied. Niemand begreep wat ze precies te bieden hadden, terwijl je alleen maar wilde horen dat het allemaal goed zou komen. De campagne zette de hele markt in beweging, en als je het laatste spotje niet had gezien, hoorde je er niet bij. Inmiddels is de verzekeringsmarkt veel toegankelijker, maar houdt Centraal Beheer krampachtig en soms zelfs zonder humor vast aan de campagne. Onbegrijpelijk. M’n vingers jeuken om het merk weer een steentje te laten zijn, met dat riet en zo.’
Ook had Meijer de nodige kritiek op Heinekens ‘walk-in bierkamer’-commercial van TBWA/Neboko: ‘Is het relevant voor mij als dorstige bierdrinker dat Heineken “de hele planeet” van bier voorziet? Geef mij maar Rudi (eveneens van TBWA/Neboko, red.). Biertje? Ja, graag. Dat is het verschil tussen een leuke en een goeie biercommercial.’
In het aanstaande nummer van Adformatie verschijnt een uitgebreider verslag van de bijeenkomst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid