Overslaan en naar de inhoud gaan

Bloggen als functie-eis of secundaire arbeidsvoorwaarde?

Een tijdje terug stuurde een collega me een deeplink die verwijst naar de Zweedse website Corporateblogging.info. Daar las ik een bericht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een tijdje terug stuurde een collega me een deeplink die verwijst naar de Zweedse website . Daar las ik over de Nederlandse web-ontwikkelaar Macaw waar iedereen schijnt te publiceren op een weblog via het intranet.

related partner content for mobile comes here

Volgens het artikel schrijft 90% van de 110 medewerkers berichten voor het weblog. Marketingmedewerker Lisette Hoogstrate komt in het artikel aan het woord en zegt dat niet iedere collega van haar blogt, maar dat er een actief is van 25 medewerkers.

Tijdens van afgelopen woensdag leidde Maarten Sikkema (Directeur Business Development) van datzelfde Macaw een van de workshops over de blogosfeer binnen zijn bedrijf. Hij komt met actuelere cijfers: ineens zijn er 133 blogs, 2.074 postings en 6.013 comments. Voor het vergroten van kennis wordt elke medewerker gestimuleerd om berichten te publiceren en hierop te reageren. Inclusief de bedrijfstop, zo vult Sikkema uit eigen ervaring aan.

Ook projectteams beheren een eigen weblog, dat zelfs toegankelijk is voor de betreffende opdrachtgever. "Maar wat te doen als er een memo in staat van een projectmedewerker die toegeeft een fout te hebben gemaakt?", vraagt een alerte toehoorder. "Dat hoort bij het bieden van maximale openheid naar de klant. Overal worden fouten gemaakt en soms wordt er ook iets extra's gedaan zonder dat in rekening te brengen", was Sikkema's antwoord.

Een ingewikkeld systeem met rechten en toegang voor elke medewerker beheert Macaw niet. Sociale controle werkt als zelfreinigend vermogen. Sikkema heeft maar een keer ingegrepen en dat was op het moment dat er links naar (illegale) cracks werden geplaatst. Gek genoeg riep Sikkema zijn medewerk(st)er niet tot de orde middels een reactie op het beruchte bericht, maar via een telefoontje.

Opmerkelijk was ook het voorbeeld van een medewerker die zijn burn-out volledig van zich af schreef en snel weer herstelde. Door zijn moedige stap om via dit medium over zijn ziekte te schrijven, kon deze medewerker tevens rekenen op steun van collega's.

Het volgens Paul Molenaar (Ilse media) dubieuze dat employee blogs in de hand kunnen werken, wordt met een intern blog als dat van Macaw geheel voorkomen.

Op de vraag vanuit het publiek of medewerkers al op hun blogging-activiteiten worden beoordeeld, reageert Sikkema ontkennend. Wel wordt iedereen beoordeeld op kennisdeling via 360 graden feedback. Eerder gaf Sikkema al aan dat het weblog reeds onderdeel uitmaakt van Macaws introductieprogramma voor nieuwe medewerkers.

Waar gaat het naar toe, beste lezers? Schrijfvaardigheid of aantoonbare blogervaring als harde functie-eisen van een nieuwe werkgever? Kandidaten die tijdens onderhandelingen met een potentiële werkgever 10% van hun werktijd opeisen als zuivere blog-tijd? Ben benieuwd!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in