Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Beter toezicht op geneesmiddelenreclame’

Het toezicht op de wet die geneesmiddelreclame in Nederland reguleert, moet verscherpt worden. Farmaceutische bedrijven proberen op te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Farmaceutische bedrijven beïnvloeden artsen en patiënten met voorlichtingsfolders, neponderzoekjes, te innige contacten met patiëntenverenigingen en cadeaus aan artsen, schrijft Trouw. Voor zijn onderzoek vroeg de bond vier artsen -twee huisartsen en twee specialisten- om gedurende zes maanden al het schriftelijke reclamemateriaal, afkomstig van de industrie, te verzamelen. Dit leverde een oogst van 60 kilo, veelal luxe uitgevoerde, folders en brochures op. De bond deed het onderzoek uit zorg over de betrokken patiënten, die nadeel kunnen ondervinden van de marketingpraktijken en daar 'onvoldoende van op de hoogte' zijn. Nefarma, de koepel van farmaceutische bedrijven, denkt daar anders over. In een reactie in het rapport zegt Nefarma: ‘De industrie is commercieel; als de een wat doet, doet de ander dat ook. Als consument heb je er baat bij; door competitie krijg je innovatie in de westerse samenleving.'

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in