Belgische consument wil minder weten van Amerikaanse merken


Het communicatieadviesbureau DDB België voerde in samenwerking met Skynet deze online enquête uit bij de Belgische consumenten met de bedoeling zich een idee te vormen over hun houding in deze periode van oorlog in Irak en over welke aankopen zij eventueel denken uit te stellen of te vervroegen.
Yves Baudechon, president van DDB België, zegt: ‘Sinds de aanvang van de oorlog maken vele adverteerders zich zorgen. Wat zal de impact zijn van de gebeurtenissen op het consumentengedrag? Stellen ze bepaalde aankopen uit zoals te vrezen valt? Vervroegen ze bepaalde uitgaven? Is de houding tegenover Amerikaanse merken veranderd?’
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS12 procent van de Nederlandstalige Belgen verklaart dat het de aankoop van een auto uitgesteld heeft. Slechts 8 procent van de Franstalige consumenten heeft dat gedaan. De Walen reageren in het algemeen iets minder heftig op de gevolgen van Irak. Maar zowel de Vlamingen als de Walen wijzigen hun plannen niet ingrijpend.
De economie lijkt meer gevolgen te hebben, althans de wetenschap dat de groei tegenvalt, doet de Belgen wel handelen: Eén op de drie Belgen stelt grote investeringen uit.
De aankoop van producten in promotie krijgt meer aandacht: 85 procent bij de Nederlandstaligen en 74 procent bij de Franstaligen 5 op 10 Nederlandstaligen en 4 op 10 Franstaligen willen gaan bezuinigen.
Wat de houding tegenover Amerikaanse merken betreft, zijn de resultaten meer uitgesproken, want ruim 20 procent van de Vlaamse consumenten en meer dan een kwart van de Waalse consumenten verklaart er minder van te willen kopen.
Tussen 3 en 11 april 2003 antwoordden 3.423 Belgische internetgebruikers, alle talen, geslachten en sociale klassen door elkaar, op een online vragenlijst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid