Overslaan en naar de inhoud gaan

Belgische consument wil minder weten van Amerikaanse merken

De Belgische consument reageert niet sterk op de gebeurtenissen in Irak. Aankopen worden geenszins massaal uitgesteld, het gaat in geen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het communicatieadviesbureau DDB België voerde in samenwerking met Skynet deze online enquête uit bij de Belgische consumenten met de bedoeling zich een idee te vormen over hun houding in deze periode van oorlog in Irak en over welke aankopen zij eventueel denken uit te stellen of te vervroegen.

related partner content for mobile comes here

Yves Baudechon, president van DDB België, zegt: ‘Sinds de aanvang van de oorlog maken vele adverteerders zich zorgen. Wat zal de impact zijn van de gebeurtenissen op het consumentengedrag? Stellen ze bepaalde aankopen uit zoals te vrezen valt? Vervroegen ze bepaalde uitgaven? Is de houding tegenover Amerikaanse merken veranderd?’

12 procent van de Nederlandstalige Belgen verklaart dat het de aankoop van een auto uitgesteld heeft. Slechts 8 procent van de Franstalige consumenten heeft dat gedaan. De Walen reageren in het algemeen iets minder heftig op de gevolgen van Irak. Maar zowel de Vlamingen als de Walen wijzigen hun plannen niet ingrijpend.

De economie lijkt meer gevolgen te hebben, althans de wetenschap dat de groei tegenvalt, doet de Belgen wel handelen: Eén op de drie Belgen stelt grote investeringen uit.

De aankoop van producten in promotie krijgt meer aandacht: 85 procent bij de Nederlandstaligen en 74 procent bij de Franstaligen 5 op 10 Nederlandstaligen en 4 op 10 Franstaligen willen gaan bezuinigen.

Wat de houding tegenover Amerikaanse merken betreft, zijn de resultaten meer uitgesproken, want ruim 20 procent van de Vlaamse consumenten en meer dan een kwart van de Waalse consumenten verklaart er minder van te willen kopen.

Tussen 3 en 11 april 2003 antwoordden 3.423 Belgische internetgebruikers, alle talen, geslachten en sociale klassen door elkaar, op een online vragenlijst.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in