Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven blijven duurzaam ondernemen

Driekwart van de Nederlandse bedrijven heeft geen plannen om duurzame investeringen te schrappen als gevolg van de financiële crisis.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Duurzaamheidsbarometer van PricewaterhouseCoopers onder 238 Nederlandse directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken. Bijna een vijfde van de bedrijven heeft zelfs besloten om nog duurzamer te ondernemen. Slechts zes procent heeft de investeringen voor een beter milieu gereduceerd of stopgezet.

related partner content for mobile comes here

'Vooralsnog gaan groene en maatschappelijke plannen van bedrijven nog niet massaal de prullenbak in', zegt Klaas van den Berg, Sustainability leader bij PwC, die op basis van de barometer bedrijven in drie categorieën indeelt: de 'koplopers', zij die geloven in kansen die de crisis hun zakelijk biedt; de 'volharders', zij die geloven in het duurzame gedachtegoed en hun huidige investeringen ongemoeid laten; en de 'sceptici', zij die de crisis aangrijpen om besparingen te realiseren door duurzaamheidinvesteringen terug te draaien.

Van den Berg vervolgt: 'Het is interessant om te volgen of de koplopergroep groeit of slinkt naarmate de recessie aanhoudt. De brede opvatting dat hun klanten in toenemende mate een duurzame opstelling verwachten en dat duurzaam ondernemerschap zich daarom op termijn zal uitbetalen, sterkt mij in de gedachten dat de recessie geen negatieve impact heeft op deze groep.'

Maar de volharders zijn volgens hem gevoeliger voor de recessie. 'De barometer laat zien dat de intrinsieke drijfveren minder in hun DNA zitten.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in