Bedrijven blijven duurzaam ondernemen


Dat blijkt uit de Duurzaamheidsbarometer van PricewaterhouseCoopers onder 238 Nederlandse directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken. Bijna een vijfde van de bedrijven heeft zelfs besloten om nog duurzamer te ondernemen. Slechts zes procent heeft de investeringen voor een beter milieu gereduceerd of stopgezet.
'Vooralsnog gaan groene en maatschappelijke plannen van bedrijven nog niet massaal de prullenbak in', zegt Klaas van den Berg, Sustainability leader bij PwC, die op basis van de barometer bedrijven in drie categorieën indeelt: de 'koplopers', zij die geloven in kansen die de crisis hun zakelijk biedt; de 'volharders', zij die geloven in het duurzame gedachtegoed en hun huidige investeringen ongemoeid laten; en de 'sceptici', zij die de crisis aangrijpen om besparingen te realiseren door duurzaamheidinvesteringen terug te draaien.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVan den Berg vervolgt: 'Het is interessant om te volgen of de koplopergroep groeit of slinkt naarmate de recessie aanhoudt. De brede opvatting dat hun klanten in toenemende mate een duurzame opstelling verwachten en dat duurzaam ondernemerschap zich daarom op termijn zal uitbetalen, sterkt mij in de gedachten dat de recessie geen negatieve impact heeft op deze groep.'
Maar de volharders zijn volgens hem gevoeliger voor de recessie. 'De barometer laat zien dat de intrinsieke drijfveren minder in hun DNA zitten.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid