Overslaan en naar de inhoud gaan

Baanbrekende innovaties komen soms langzaam

Baanbrekende innovaties, waarmee nieuwe klanten en markten worden aangeboord, welke marketeer droomt er niet van? Gevestigde bedrijven zien…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Want al-het-oude-vernietigende innovaties zorgen vaak niet alleen voor kannibalisatie, maar vooral voor nieuwe klanten en nieuwe consumptiepatronen. Waardoor de markt als geheel groeit. Er zijn wel meer vooroordelen over dit soort innovaties. Zoals de gedachte dat nieuwe aanbieders opeens met hun innovatie naar buiten zouden komen.
De werkelijkheid laat zien dat dit vaak geleidelijke bewegingen zijn. Bij IBM hadden ze in het begin van de jaren tachtig alle tijd om te testen of de ‘minicomputer’ een bedreiging zou vormen voor hun mainframes. Dat deden ze dan ook, en er werd geconstateerd dat minicomputers tot een ander marktsegment zouden behoren. IBM werd vervolgens overvleugeld door de doorbraak van minicomputer en pc, en de rest is geschiedenis.

related partner content for mobile comes here

Iets soortgelijks gebeurde met de doorbraak van het dotteren van hartpatiënten. Al in 1974 experimenteerde een jonge Duitse chirurg, Andreas Gruentzig, met innovatieve dottertechnieken. En met succes. Maar veel hartchirurgen wensten aan dit fenomeen jarenlang geen aandacht te besteden. En dus gingen ze door met de klassieke bypasstechnieken. Nu is dotteren geaccepteerd, en heeft het gezorgd voor meer mogelijkheden voor hartpatiënten.

Baanbrekende innovaties zorgen altijd voor netto-groei. Bovengenoemde minicomputer werd later weer ingehaald door de innovatieve pc, maar de computerindustrie als geheel is in al die jaren schoksgewijs blijven groeien.

< SIZE=1>Bron: Sloan Management Review
<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in