Automerken en milieumarketing: oude wijn??


De keuze voor een nieuwe auto was gevallen op een Renault met zogenaamde Eco2 diesel. "Goed" voor het milieu dacht ik, want lage co2 uitstoot, verantwoord gefabriceerd en bijna geheel recyclebaar. Het klinkt ook lekker eco2, en de site is, je raad het al, alom groen getooid met blaadjes en grasjes waardoor je de uiterst summiere, selectieve info al bijna voor lief neemt.
Tot ik er op werd geattendeerd dat dit niet eens een auto met roetfilter was. Diep geïndoctrineerd door de momenteel razende Stop Bos campagne was ik er onbewust als vanzelfsprekend vanuit gegaan dat alle nieuwe diesels toch zo'n ding hadden. Zo niet mijn Renault. Er kon niet eens een roetfilter worden ingebouwd!
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Nu vervuilen alle auto's. Hybride, elektrisch,
waterstof, bio brandstof, of Blue motion, ze gebruiken allemaal energie, en die komt niet uit de lucht vallen, zoals bij de Nuna. Maar we moeten vooruit en bij lease vaak verplicht met een diesel. Het VROM leert ons dat diesels wel minder Co2 dan benzine uitstoten, maar daarnaast ook nog fijnstof (roetfilter) en stiktstof (NoX).
Nu kan Renault wel heel makkelijk de groene sticker op deze kleine dieselmotor plakken, want hij voldeed door de lage co2 uitstoot sowieso al aan de geldende Euro 4 norm Daar was geen (niet verplichte) roetfilter voor nodig. Met o.a. dit gegeven blazen meer autofabrikanten hoog van de toren omtrent hun milieu-inspanningen. Ondanks dat deze motoren door stik- en fijnstof nog steeds flink vervuilen. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Groene zakken dan wel.
Had ik het artikel dat Jeroen gisteren over Groenopweg.nl postte maar eerder gelezen, dan was bovenstaande me wellicht bespaard gebleven.
Pas als in 2009 de Euro 5 norm gaat gelden zullen roetfilters een must worden. Tot die tijd blijft het voor welwillende autoshoppers goed de kleine lettertjes en vooral cijfertjes lezen. Autodieven lijkt het milieu in ieder geval nog een worst, zo ontdekte een collega vorige week maar weer?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid