Overslaan en naar de inhoud gaan

Automerken en milieumarketing: oude wijn??

De keuze voor een nieuwe auto was gevallen op een Renault met zogenaamde Eco2 diesel. "Goed" voor het milieu dacht ik, want lage co2…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De keuze voor een nieuwe auto was gevallen op een met zogenaamde diesel. "Goed" voor het milieu dacht ik, want lage co2 uitstoot, verantwoord gefabriceerd en bijna geheel recyclebaar. Het klinkt ook lekker eco2, en de site is, je raad het al, alom groen getooid met blaadjes en grasjes waardoor je de uiterst summiere, selectieve info al bijna voor lief neemt.

related partner content for mobile comes here

Tot ik er op werd geattendeerd dat dit niet eens een auto met roetfilter was. Diep geïndoctrineerd door de momenteel razende campagne was ik er onbewust als vanzelfsprekend vanuit gegaan dat alle nieuwe diesels toch zo'n ding hadden. Zo niet mijn Renault. Er kon niet eens een roetfilter worden ingebouwd!

Nu vervuilen alle auto's. , ,
, , of , ze gebruiken allemaal energie, en die komt niet uit de lucht vallen, zoals bij de . Maar we moeten vooruit en bij lease vaak verplicht met een diesel. Het leert ons dat diesels wel minder Co2 dan benzine uitstoten, maar daarnaast ook nog fijnstof (roetfilter) en stiktstof (NoX).

Nu kan Renault wel heel makkelijk de groene sticker op deze kleine dieselmotor plakken, want hij voldeed door de lage co2 uitstoot sowieso al aan de geldende Daar was geen (niet verplichte) roetfilter voor nodig. Met o.a. dit gegeven blazen meer autofabrikanten hoog van de toren omtrent hun milieu-inspanningen. Ondanks dat deze motoren door stik- en fijnstof nog steeds flink vervuilen. Oude wijn in nieuwe zakken dus. Groene zakken dan wel.

Had ik het artikel dat Jeroen gisteren over postte maar eerder gelezen, dan was bovenstaande me wellicht bespaard gebleven.

Pas als in 2009 de gaat gelden zullen roetfilters een must worden. Tot die tijd blijft het voor welwillende autoshoppers goed de kleine lettertjes en vooral cijfertjes lezen. Autodieven lijkt het milieu in ieder geval nog een worst, zo ontdekte een collega vorige week maar weer?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in