Overslaan en naar de inhoud gaan

Advertentiebestedingen dagbladen gestegen

De advertentie-inkomsten van dagbladen in Nederland zijn vorig jaar voor het eerst sinds 2000 gestegen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gaat om een stijging van 1,7 procent ten opzichte van 2005. Dat was vooral te danken aan het positieve economische klimaat, meldt Nielsen Media Research.

related partner content for mobile comes here

De bestedingen van adverteerders namen bij dagbladen met 2,4 procent toe. In totaal stegen de advertentiebestedingen in de Nederlandse media met 4 procent naar 4,5 miljard euro. In 2005 bedroeg de stijging 1,6 procent. De dagbladen hebben een marktaandeel van 19 procent.

Adverteerders trekken massaal naar het internet, blijkt uit de gegevens. Met een stijging van 41 procent ten opzichte van 2005 nam dit medium de grootste groei voor zijn rekening. Maar het totale marktaandeel van internet is met zo'n 3 procent nog wel klein.

Minder goed gaat het met bioscoopreclame en publieksbladen. Ondanks het toegenomen aantal bezoekers in de bios namen de bestedingen met bijna 20 procent af. De publieksbladen zagen de bestedingen met 0,5 procent afnemen. Vooral de consumentenbladen hadden het moeilijk.

Verder kiezen adverteerders minder vaak voor verspreiding van reclamefolders huis-aan-huis. Hier daalden de bestedingen met 10 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in