Overslaan en naar de inhoud gaan

ADCN zoekt John de Mol

De ADCN is op zoek naar topper uit het vak, die van Nederland één creative agency kan maken. De topper die ze zoeken hoort een bureau te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Visie en strategie zijn goed. Maar voor de uitwerking wordt de verkeerde conclusie getrokken. Lode Schaeffer kondigde een aan.
Eerst de analyse: Nederland heeft een probleem. Want in andere landen wordt Nederland minder en minder gezien als een creatief (reclame)land. Goede analyse.
Tweede deel van de analyse: Nederlandse bureaus gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Mwah. Dat zal zo zijn, maar is dat in andere landen echt anders?
Oplossing: we zoeken een kei van een directeur voor de ADCN. Want dan kan deze persoon doen wat alle (reclame)creatieven blijkbaar niet kunnen, namelijk: van Nederland één groot creatief bureau maken.
Dit is een goedbedoelde, maar verkeerde oplossing.

related partner content for mobile comes here

Kijk even naar de Nederlandse tv-wereld. Heeft Nederland in het buitenland zo'n fantastisch imago op tv-gebied vanwege de OTP (de club van onafhankelijke Nederlandse tv-producenten)? Of vanwege John de Mol en Reinout Oerlemans?
Precies.
Het buitenland gaat ons weer tof vinden als extreem goede reclame maken vanuit ongelooflijk goede bureaus, die worden geïnspireerd en aangevuurd door hele grote reclamemakers.

Een buitengewoon competente directeur van de ADCN (die vast wordt gevonden) gaat ongetwijfeld mooie resultaten boeken. Leuke prijsuitreikingen organiseren, de site verbeteren, lobbyen bij de BVA.
Maar die directeur is níet de man/vrouw die ons reclame-imago oppoetst. Maar je gaat niet op zoek naar de John de Mol van de reclame. Die moet namelijk campagnes bedenken en ondernemen.
Deze actie lijkt op het afschuiven van de verantwoordelijkheden door de Nederlandse reclamebusiness.

Wat is de oplossing dan wel? Het is geen origineel idee, maar stop met het ondernemen in te kleine bureaus. De grote internationale klanten zien je echt niet staan op deze manier. De beste reclamemakers moeten, zoals eerder in de geschiedenis is gebeurd, bij elkaar kruipen en een echt bureau van enige omvang neerzetten (dat kost twee jaar). En dan briljante campagnes maken.
Ga nou niet jaren verspillen in de hoop dat de ADCN iets doet waarvoor de ADCN niet op aarde is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in