Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de week VirtuaGym: Online sportplatform met potentie

206.007 minuten gesport, 35.229 kilo kwijtgeraakt en 113.786.544 calorieën verbrand, and counting. De sportieve inzet van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

206.007 minuten gesport, 35.229 kilo kwijtgeraakt en 113.786.544 calorieën verbrand, and counting. De sportieve inzet van de doet de ‘afvalcijfers’ live omhoogvliegen. Onlinefitnessplatforms verlagen de drempel om te fitnessen. Toch ligt, het gezondheidsideaal en goede voornemens ten spijt, de drempel soms een tikje te hoog. Het contact blijft te virtueel en de motivatie neemt zienderogen af. VirtuaGym pakt dit probleem in het hart aan, en gratis bovendien.

related partner content for mobile comes here

Oprichter en creative director Hugo Braam: “VirtuaGym is een fitness- en lifestyleplatform waarmee je op een stimulerende en laagdrempelige manier werkt aan je conditie. Met de iPhone- en Android-applicaties heb je altijd je trainingsschema bij de hand. Je kunt je activiteiten en voortgang handmatig updaten of automatisch via de connected devices. VirtuaGym maakt gebruik van een activitymonitor en een bodymonitor.” Op de onlinesportplaats kunnen communityleden inloggen om in sportgames met hun vrienden calorieën te verbranden.

Get started met het Fitprofiel en Brad Fit

Net als bij een sportclub moet je eerst lid worden van VirtuaGym, en wel in . Daarna staat een persoonlijke pagina à la Facebook helemaal in het teken van je fitnessvoortgang, compleet met grafieken die niet alleen criteria als gewicht en vetpercentage bijhouden maar ook gegevens als ‘hoe vaak doe je push-ups?’ in beeld brengen. In dit Fitprofiel zit ‘m een deel van wat dit concept opvallend maakt: het sociale aspect. Je kunt een netwerk opbouwen op het platform om je sportieve prestaties uit te wisselen, je kunt je aan je vrienden meten en je kunt elkaar aanmoedigen. Brad Fit is de coach van VirtuaGym, hij ondersteunt gebruikers en demonstreert oefeningen.

Het businessmodel is tweeledig

Alles goed en wel, maar belandt zo’n virtueel sportclubabonnement niet even snel in de la zoals bij zijn fysieke evenknie nog wel eens gebeurt? Met de games heeft VirtuaGym naar mijn mening sterke troeven in handen. Games zijn naast het Fitprofiel het extra element dat je bezighoudt. Het spelplezier voorkomt dat mensen na een paar maanden afhaken en bovendien biedt het businesskansen voor de deelnemende fitnessclubs. Braam: “Online sporten met trainingsschema’s op maat is hot. De volgende stap is een laagdrempelige sportoplossing voor thuis in combinatie met bewegingstechnologie. Ik verwacht dat we daarvoor binnen een maand de eerste sportgame hebben. Je moet dan denken aan een spel als het Mario Kart-achtige Pedal Power dat je kunt spelen op hometrainers in sportscholen.”

Een stap naar een hoger niveau

Interessant aan dit sportieve concept vind ik vooral de connected devices van VirtuaGym. De Online Activity Monitor updatet al je activiteiten en voortgang handmatig of automatisch, en de Body Monitor meet je lichaamssamenstelling. VirtuaGym gaat met het faciliteren van fitness door waar de concurrentie stopt. VirtuaGym kan denk ik nog beter uit de verf komen door events te organiseren voor de community. Opvallend zijn de vele positieve resultaten die gebruikers behalen. “Mensen boeken daadwerkelijk resultaat met ons systeem. Dat geeft veel genoegdoening. Ik vind het zelf heel gaaf om te zien dat iemand 10 à 15 kilo is afgevallen met VirtuaGym. Dat is een groot compliment,” vertelt Braam. Het is Nintendo gelukt het grote publiek enthousiast te maken voor beweging. Ik heb een klein vermoeden dat VirtuaGym goed op weg is met de volgende stap die het virtuele fitnessplatform naar een hoger niveau tilt.

--------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de . Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in