Overslaan en naar de inhoud gaan

Accenture Innovation Awards Concept van de week – Shop With Your Friends: samen met vrienden shoppen

Sociale netwerken bieden interactie. Wat ontbreekt is ‘het gevoel’ delen, bijvoorbeeld dat van samen shoppen, op zoek gaan naar de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

SWYF is het socialewinkelplatform dat modeliefhebbers over de wereld bereikt en ze de mogelijkheid biedt om samen trendy outfits samen te stellen, net als in een echte winkel. SWYF is aanbieder van twee miljoen producten van meer dan vijfduizend merken, en heeft websites in de VS, het VK, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

related partner content for mobile comes here

Inspirerende lookbooks
De gebruikers, de fashionistas, kunnen vrienden uitnodigen om samen te shoppen. Op het web inspireren en adviseren ze elkaar en beleven ze de nieuwste mode. Op de SWYF-site en Facebook delen ze hun stijl in ‘lookbooks’ waarin de persoonlijke favorieten staan. Wat vindt een ander leuk? En zou het mij passen? Deze manier van inspiratie onderscheidt SWYF van concurrenten zoals Fashiolista en Liz&Vic, en – op app-gebied – Zwapp.

SWYF-applicatie
Het idee voor SWYF ontstond eind 2010, in maart 2011 ging de website live. In eerste instantie werd aan webshops de applicatie aangeboden die het samen shoppen mogelijk maakt. Toen fashionpartijen dit oppakten, besloten Laurens Bushoff, Wouter Brackel en Jasper van Wanrooy ze een eigen platform te geven. Laurens Bushoff van SWYF blikt terug: “Nog steeds wordt de applicatie gebruikt in allerlei webshops, maar sinds de oprichting zijn de diensten sterk uitgebreid. De vele merken kunnen nu zelf de applicatie bij de gebruikers brengen.”

Kansen voor lokale fashionretailers
Inmiddels is SWYF uitgerold buiten Nederland, wat een waaier aan modemerken en -winkels toevoegt. Het biedt interessante kansen voor plaatselijke fashionretailers. Wat voorheen lokale content was, ofwel het assortiment van een hippe zaak in een achterafstraat, staat nu opeens open voor fashionistas wereldwijd. SWYF is hot in grote landen zoals het VK, de VS, Frankrijk, Duitsland, Italië, Zweden, Brazilië en Amerika.

Marketingcampagnes en gamification
Eind vorig jaar is SWYF gaan experimenteren met marketingcampagnes. Dit gebeurt via Facebook en andere sociale netwerken, en met incentives. Kortingen, cadeaus en andere prijzen lijken als een magneet te werken. Steeds meer gebruikers treden toe en ervaren de ultieme shoppingexperience: realtime winkelen met vrienden en je eigen stijl delen. Het is leuk om te doen bovendien. “Je oriënteert je spelenderwijs. Je verdient badges en zet ze in voor kortingen of om prijzen te winnen. En door een lookbook aan te maken of comments te plaatsen verdien je punten. Daarmee kun je uiteindelijk een 'Professionele Stylist' worden”, aldus Laurens.

‘Social media meets e-commerce’
De verschuiving van social media naar social e-commerce is een trend die in 2011 heeft plaatsgevonden. Onderzoek van Accenture wijst uit dat sociale interactie bij activiteiten in opkomst is. SWYF maakt duidelijk gebruik van de behoefte om de emotie te delen met vrienden en anderen binnen het sociale netwerk. De onlineshopcommunity kan in 2012 zeker nog meer leden tegemoetzien.

Accenture organiseerde op 10 november 2011 de vijfde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie. 590 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. SWYF werd vijfde in de categorie Best (E)-Commerce. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar gaan we weer voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in