Overslaan en naar de inhoud gaan

2014: Een goed gesprek. Ook op het werk!

Waarom praten we op het werk zo raar tegen elkaar, vraagt Mascha Weijers van Involve zich af.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Waarom zeggen we op het werk toch van die `rare dingen´ tegen elkaar? Thuis aan de keukentafel spreekt niemand over de ‘meer- en minderkosten’ van de wekelijkse boodschappen. Of over het `service level agreement voor de dienst kliko-aan-de straat-zetten´. Integendeel. Thuis maken we duidelijke afspraken met elkaar, zeggen we wat we vinden en laten we het weten als er iets mankeert. Zomaar, wanneer het speelt of wanneer het in ons opkomt. En in woorden die helder en duidelijk zijn.

related partner content for mobile comes here

Waarom doen we op het werk dan vaak zo moeilijk? Omdat we denken dat dat professioneler is? Omdat we in onze rol willen blijven? Omdat we denken dat het niet het juiste moment is? Of omdat het gezelschap zich er niet voor leent?

Mijn advies voor 2014: voer ook op het werk een duidelijk gesprek. Vraag door wat de ander echt bedoelt. Probeer die persoon écht te snappen. Wat wil hij? Waar maakt hij zich zorgen over? Welke omstandigheden zijn voor hem relevant? Pas als je dat begrijpt voer je een effectief gesprek.

Help als IC-professional ook anderen om écht met elkaar te praten. Je hoeft je daarvoor echt niet te verdiepen in  Socrates of allerlei creatieve werkvormen. Gezond verstand en inlevingsvermogen zijn voldoende. En moed. Want je moet je opdrachtgevers tot een goed gesprek durven te verleiden. Laat ze niet wegkomen met holle managementwoorden en algemene, weinig inhoudelijke  boodschappen-voor-de bühne.  

Het is onze taak om bestuurders en andere leidinggevenden duidelijk te maken welke effecten hun woorden hebben op anderen. Dat betekent dus ook eerlijk vertellen als hun taal niet past bij de signalen die ze willen afgeven. Of als ze merkbaar te weinig aandacht hebben voor de ander. Soms moet je je opdrachtgever daarvoor  uit zijn comfortzone halen. Maar het is beter dat jij dat doet, dan een medewerker met wie die bestuurder of leidinggevende echt in gesprek wil.

 

Mascha Weijers is gespecialiseerd in de vraag hoe gesprekken in organisaties elkaar effectief opvolgen en zo steeds verder bijdragen het aan verwezenlijken van je organisatiedoelen? Ze gaat hier op in op de 2014 die op 11 februari plaats heeft in Utrecht. Op de Praktijkdag iChange stellen deelnemers zelf hun programma samen. Ze kunnen  kiezen uit verschillende keuzesessies op het gebied van veranderprocessen.  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in