Overslaan en naar de inhoud gaan

Uit de dood herrezen

Zelfs de bekendste en sterkste merken redden het niet altijd. Gelukkig is er (soms) nog leven na de dood.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Oldsmobile, Pan Am, Woolworth, grote merknamen die ondanks hun faam allemaal verdwenen zijn. Zo gaat dat nu eenmaal, volgens de regels van de Product Life Cycle: introductie, groei, volwassenheid en neergang.

related partner content for mobile comes here

Moeten we ons daar bij neerleggen? Niet per se, er kunnen redenen en aanknopingspunten zijn voor het laten herleven van dode of ten dode opgeschreven merken. De belangrijkste daarvan is uiteraard het kapitaalverlies: een merk vertegenwoordigt -ook als het in een neergaande spiraal zit - een aanzienlijke waarde voor een bedrijf, en die laat je niet zomaar wegvloeien.

Met behulp van een brandaudit kan worden vastgesteld of het de moeite waard is om een reanimatiepoging te doen. Dat is niet het geval bij merken die lijden onder een geringe naamsbekendheid of een negatief imago, maar vaak wel bij merken in het midden- en hogere prijssegment met een tamelijk grote winstmarge.

Die zijn met de juiste inzet en het nodige geduld vaak best weer tot leven te wekken. Begin in zo’n geval met het herstellen van de verloren gegane kwaliteit van het merk, en investeer daar serieus in. Bepaal ook zorgvuldig voor welke doelgroep het gerevitaliseerde merk bestemd is, en houd niet krampachtig vast aan oude klanten.

bron: Business Horizons

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in