Overslaan en naar de inhoud gaan

'Techniek is pas ok als je consumenten het weten te gebruiken'

Slechts 8 procent van de consumenten maakt gebruik van mobile banking, terwijl bijna iedereen een mobiele telefoon heeft en online…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Higdon, senior analist bij Forrester Research, sprak tijdens het Forrester Financial Services Forum, vorige week in Londen, over de drempels bij bankieren via je mobiele telefoon. 'Slechts 8 procent doet aan mobile banking, en daarvan heeft slechts 2 procent een mobiele internetverbinding. De 6 procent die sms-alerts ontvangt, doet eigenlijk nog niet aan mobile banking.'

related partner content for mobile comes here

Klanten maken volgens Higdon nog te weinig gebruik van alle mogelijkheden van de mobiele telefoon. 'Als ze het eenmaal zien als een transactiekanaal, verandert er veel. Je zult het dus vaak voor moeten doen.'

Maar er schort ook veel aan de mobile banking-applicaties. 'Uit ons onderzoek blijkt dat 45 procent van de klanten er de waarde niet van ziet, 35 procent weet niet of zijn of haar bank het aanbiedt, en 33 procent weet niet of het veilig is.'

Extensie of nieuwe dienst?

'Het probleem ligt ‘m in het feit dat bij mobile banking de functionaliteiten worden gekopieerd van de andere kanalen. Het is echter de vraag of mobile banking slechts een extensie is, of een volledig nieuwe service. Ik denk allebei. Mobile biedt veel meer mogelijkheden dan online.'

'Techniek is pas ok als je consumenten het weten te gebruiken. Op dit moment is content vaak niet aangepast voor de mobiel. Ten tweede zorgt het gebrek aan innovatie in dit nieuwe kanaal er voor dat klanten niet geinteresseerd zijn, en de setup en toegang is ook nog veel te complex. Banken moeten dit oplossen. Kijk naar Apple’s iPod. Bij de lancering hadden die ook drempels te slechten. Zo kon je eerst heel moeilijk muziek downloaden, en dat veranderde pas met de komst van iTunes. Tegenwoordig zijn iTunes een zeer belangrijke bron van inkomsten voor Apple.'

iPhone als voorbeeld

Banken moeten volgens Higdon meer naar de iPhone kijken. 'Versimpel en verlaag de drempels. Kijk bijvoorbeeld naar het invulscherm. Kiezen uit een lange lijst van telefoonmodellen? Een klant weet toch niet wat voor model Nokia of Motorola hij heeft... Waarom zijn de balance-check, sms-alerts en info over recente transacties populair? Omdat ze makkelijk zijn in gebruik.'

Applicaties die aanslaan volgens Higdon: 'Weather.com, omdat dit een realtime dienst is. Je kunt dit overnemen door een eenvoudige realtime balance-check te maken. Handig als je voor de kassa staat. En 'actionable content' zorgt ook voor een toename in gebruik. Een handige hulp bij fraude bijvoorbeeld. Franse bank La Banque Postale biedt een snelle hulp als je pas is gestolen en verbindt je direct door met de centrale. Geen gezoek naar nummers; 1 klik is voldoende.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in