Overslaan en naar de inhoud gaan

Social networking: goudmijn of zeepbel?

Wordt het financieel gezien ooit nog wat met die social-networkingsites?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In termen van bezoekersaantallen zijn sites als YouTube, Bebo, MySpace en Facebook een megasucces. Op YouTube worden elke dag ruim een miljard filmpjes bekeken. In mei 2008 had de site 130,5 miljoen unieke bezoekers. Toch verdient YouTube relatief weinig geld.

related partner content for mobile comes here

Google, dat YouTube twee jaar geleden voor 1,65 miljard dollar kocht, verwacht dat de site dit jaar voor 200 miljoen dollar aan reclame-inkomsten genereert. Dat is evenveel als de inkomsten die een (Britse) zender als ITV1 per maand uit tv-reclame haalt. En slechts 1 procent van de totale inkomsten van Google.

Ondertussen eist Viacom, eigenaar van MTV en Nickelodeon, 1 miljard dollar schadevergoeding van Google vanwege ‘moedwillige inbreuk’ op copyrights op zijn shows en personages (zoals SpongeBob). Ook andere partijen, waaronder de Premier League, willen geld zien. De kwestie hangt als een zwaard van Damocles boven YouTube en Google.

Volgens een Gartner-media-analist kan vanwege deze juridische dreigingen slechts 4 procent van de YouTube-site worden gebruikt voor advertentiedoeleinden. Iets wat toch al moeilijk blijkt te liggen. Het grootste deel van de druk bekeken videocontent is namelijk ‘gebruiker-gegenereerd’ materiaal van lage kwaliteit, waar de grote adverteerders zich liever niet mee associëren.

Dan Clays van BLM Quantum (inkoop en planning van digitale media): ‘We willen rond content zitten met fatsoenlijke productiewaarden. We willen associaties creëren met content van goede kwaliteit, niet met rotzooi.’ Naar buiten toe bagatelliseert Google de kwestie. ‘Het zit nog maar in de beginfase’, zegt Google’s YouTube-directeur Henrique de Castro. Maar insiders weten dat Google niet blij is met de situatie. Ook de andere social-networkingkanonnen trekken duizelingwekkende bezoekersaantallen maar verdienen maar mondjesmaat. Het zet serieuze vraagtekens bij de waarde van deze sites: zijn ze echt miljarden waard? Facebooks waardering op 15 miljard dollar lijkt gezien de beperkte inkomsten kant noch wal te raken.

Feit is dat na vier jaar experimenteren nog niemand heeft ontdekt hoe je echt geld kunt verdienen met social-networkingsites. Het besef begint door te dringen dat de megabedragen die zijn neergeteld voor sites als MySpace en YouTube grotendeels weggegooid geld zijn.

Bron: Marketing Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in