Sander Munsterman (XS2): "Mobiel als startpunt" [Visie Mobile 2014]


Vaak gaat het over gebruikers (m.a.w. mobiel is tenslotte het ‘primaire scherm’ geworden voor de meeste mensen) en feitelijk gezien klopt dat ook bijna (mobiel internet browsen heeft PC browsen – zo goed als - ingehaald), maar ik zie dit toch net anders. Voor mijn bedrijf markeert ‘mobile first’ een periode waarin klanten mobiel als startpunt nemen in plaats van als sluitstuk of zijspoor van een campagne of strategie. De creatieve en productie kansen zijn gekeerd. We zien klanten die willen beginnen met een mobiel product en daar vervolgens verdere digitale aanwezigheid en traditionele media aan koppelen.
In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS[Sander Munsterman]
2014 wordt dus allicht niet het jaar van mobile, maar wat mij betreft wel het jaar waarin mobile definitief prioriteit krijgt in de marketing- en communicatiewereld.
Mobile LoyaltyMobiel online shoppen, loyalty en beloningen zijn de toekomst voor retail brands. Daarom lanceren we in 2014 het XS2 Mobile Loyalty platform. Ik denk dat 2014 het jaar gaat worden waarin mobiele loyaltyprogramma’s fysieke klantenkaarten en spaarzegels gaan inhalen of op zijn minst deels gaan vervangen.
Een nieuw hoofdstuk in mobile design
Er zijn op dit moment mooie dingen in mobile design. Volgens sommigen is het ‘flat design’ van iOS7 gestolen van Windows Mobile en dat zou ook zomaar waar kunnen zijn. ‘Art is theft’ zou Picasso ooit gezegd hebben. Creatieven laten zich ten slotte altijd inspireren door eerder werk. In ieder geval zijn onze designers erg blij met de huidige trend. Deze trend laat zien dat er een nieuw tijdperk is aangebroken: gebruikers ‘snappen’ mobiele interfaces steeds beter dus het is steeds minder nodig UI te baseren op dingen uit de fysieke wereld. Hout, papier en leer uit de oude iOS zijn bijvoorbeeld vervangen door abstractere vormen en strakke pasteltinten in iOS7. Het geeft designers de kans om UI te ontwerpen op een creatievere manier
LTE verdubbelt en 4G breidt uit
Een mobiele breedbandverbinding als je op stap bent, razendsnel internetten! 4G/LTE (vierde generatie / Long Term Evolution) is de volgende stap in mobiele dataverbindingen.
In augustus 2013 introduceerde Vodafone 4G in Nederland. Daarmee was het de tweede provider die 4G aanbood, nadat KPN als eerste zijn LTE netwerk uitrolde. T-Mobile volgt waarschijnlijk in de lente.
In het Verenigd Koninkrijk is EE sinds oktober 2012 voorzichtig bezig met 4G en was daarin tot voor kort de enige. De andere providers moesten wachten op een veiling door Ofcom in februari 2013 voordat ze konden beginnen met het voorbereiden van een 4G lancering. Sindsdien hebben O2 en Vodafone hun eigen 4G netwerken gelanceerd en Three is deze maand van start gegaan (en concurreert meteen stevig met lagere prijzen).
Mobiel betalen
Apps zijn de nieuwe creditcards. Bij Starbucks kun je bijvoorbeeld reeds betalen met een mobiele app. De jeanswinkel Hointer gaat verder: ze hebben verkopers vervangen door een app.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid