Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamebestedingen tv dalen met 3% in 2013

De netto tv-reclamebestedingen zijn in 2013 uitgekomen op 933 miljoen euro, een daling van 3,0 procent. Voor 2014 wordt weer groei…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat maakte (Stichting Promotie Televisiereclame) vanmiddag bekend. Vorig jaar werd 832 miljoen euro uitgegeven aan spot advertising en meer dan 101 miljoen aan non-spot advertising.

Ten opzichte van 2012 zijn de netto tv-bestedingen aan spot in 2013 gedaald met 1,7% - van 846 miljoen naar 832 miljoen. Er was een scherpe daling van de non-spotbestedingen: -12,7% naar 101 miljoen euro. &;Omdat non-spot advertising vaak voor een langere periode wordt vastgelegd, reageert zij minder snel op economische trends. In tijden van economische recessie concentreren adverteerders hun budgeten eerder op spotreclame&;, zo meldt Spot.

Hoewel over het hele jaar een daling van 3 procent wordt gemeld, is er wel reden voor optimisme als het gaat om spot. In het tweede halfjaar van vorig jaar noteerde de omzet aan spot namelijk een groei van 1,2% naar 436 miljoen. In 2012 was er sprake van een overall daling van -5,4%. De tv-bestedingen dalen dus minder hard.


Online video advertising
De omzet van online video advertising van de Spot-zenders is in 2013 uitgekomen op 12,3 miljoen euro, een forse stijging van 37,2% ten opzichte van 2012. De stijging is vooral sterk in de tweede helft van 2013; in vergelijking met dezelfde periode in 2012 is er sprake van een groei van meer dan 52%

related partner content for mobile comes here

Spot verwacht een sterke groei van de online video bestedingen in 2014. De vraag van adverteerders om naast de tv-campagne ook een online video campagne in te zetten neemt jaar op jaar toe.

Verwachting 2014
Het jaar 2013 lijkt de geschiedenis in te gaan als het jaar waarin de recessie een halt werd toegeroepen. In lijn met de inschatting van het CPB dat de economie zich in 2014 zal verbeteren gaat Spot er vanuit dat de ingezette groei van de tv-bestedingen in het tweede halfjaar van 2013 in 2014 door zal zetten. De verwachting is gebaseerd op de positieve ontwikkeling van de omzet in het eerste kwartaal van 2014. Daarnaast zijn krijgen zenders positieve signalen uit de markt. Spot verwacht dit jaar af te sluiten met een groei tussen 3 en 4 procent.

Michel van der Voort (directeur Spot): &;Alles wijst erop dat het tij aan het keren is. Met vertrouwen kijken we dan ook naar 2014. Het herstel van de tv-omzet gaat namelijk harder dan het herstel van de economische groei; het zogenaamde rebound-effect. In perioden van economisch herstel is tv het eerste mediumtype waarin de media inzet geïntensiveerd wordt.&;



 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in