Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketingprofessor Stefan Stremersch: 'Marketing is ongelooflijk succesvol geweest'

De klassieke rol van marketing is uitgespeeld. Maar er is geen reden tot paniek. 'Bedrijven hebben ongelooflijk veel behoefte aan nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zijn betoog is een reactie op het recente onderzoek van de hoogleraren Peter Leeflang en Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen. Zij stellen dat typische marketingbeslissingen niet meer worden genomen door de afdeling marketing maar door finance of development, omdat marketingacties geen aantoonbaar resultaat opleveren.

related partner content for mobile comes here

Leefland en Verhoef beweren dat marketing is weggekaapt door andere afdelingen omdat de marketeer het moeilijk heeft om een aantoonbare return op zijn activiteiten aan te tonen.

Stremersch is van mening dat de overname door andere afdelingen eerder voortkomt uit het succes van marketing. ‘Marketing is ongelooflijk succesvol geweest. Door het uitdragen van het markt- en klantgerichtheid denken, zijn die vaardigheden zodanig in het bedrijf geïnfiltreerd dat marketing zichzelf overbodig heeft gemaakt. Marketing is niet verdrukt, marketing heeft andere divisies kunnen overtuigen van de waarde van marketing. Bedrijven, waaronder IBM, ruilen hun aloude business units in voor multidimensionale, klantgerichte organisaties. De organisatie wordt volledig geënt op het soort klanten dat zij heeft. Dat zijn zeer spannende ontwikkelingen en is een werkelijke aardverschuiving.’

Stremersch zoekt de oplossing op een ander vlak dan de Groningse hoogleraren. Hij zegt: ‘Mijn stelling is dat de organische groei van een bedrijf uitdaging nummer één is. Marketing heeft de beste papieren om daar belangrijk te zijn. Maar dan moet de marketeer wel veel ondernemender worden. Hij moet intrapreneur worden, een ondernemer binnen een bestaand bedrijf. Het verschil tussen een manager en een ondernemer is dat de een zich afvraagt hoe de budgetten worden verdeeld en de ondernemer en intrapreneur houden zich bezig met de vraag hoe zij business gaan genereren.’

Het gehele interview met Stremersch staat in het juni-nummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in